Wanneer je een belangrijke marketingopdracht hebt liggen dan zoek je wellicht een marketingbureau met specifieke kenmerken. Eén die aansluit bij jouw specifieke opdracht en wensen. Wij keken naar marketingbureaus door heel Nederland, naar wat hen typeert en van elkaar onderscheidt. Maar ook keken we naar de wijze waarop marketingbureaus uitgekozen worden. Hierbij zagen we een aantal opmerkelijke valkuilen die kunnen leiden tot een verkeerde match van opdrachtgever en marketingpartner. Hoewel we vertrouwelijke gegevens (zoals namen) uit ons onderzoek niet kunnen prijsgeven, zijn er een aantal globale kenmerken die we graag met je delen. Deze inzichten kan je gebruiken als leidraad in je eigen zoektocht naar de juiste marketingpartner.

1. Zorg eerst voor een meetbare doelstelling

0d60a72.jpg

Dit is er één die we maar al te vaak tegenkomen. Een organisatie wil meer omzet, heeft een abstract idee over online zichtbaarheid en klopt vervolgens aan bij een willekeurig marketing- of webdesignbureau. Als er geen actuele marketingkennis in huis is, dan mist er op strategisch vlak de juiste kennis om de koers te bepalen. Een marketeer of web-specialist kan op uitvoerend vlak heel sterk zijn, maar mist wellicht de juiste kennis om strategisch advies te kunnen geven. Begin dus altijd eerst met heldere online doelstellingen (ROI) en kijk of een marketingbureau jou ook advies kan geven op strategisch niveau.

Voorbeeld: een B2B organisatie wil het klantencontact met name online laten verlopen. De online doelstelling is om de servicegerichtheid te verbeteren. In dat geval heb je veel aan een interactieve website en goedlopende sociale kanalen. Deze organisatie heeft een web-specialist nodig die ervaring heeft met functionaliteit in relatie tot gebruikersvriendelijkheid.

2. Kijk naar de propositie van een marketingbureau

7887898256_3a2b519d18.jpg

De meeste marketeers zijn goed in het houden van een sterk verhaal, logisch het is hun vakgebied (ja ook wij doen ons best hierin uit te blinken). Wees onder de indruk van wat een marketingspecialist je te vertellen heeft, wanneer je dat oprecht voelt. Maar blijf altijd rationeel, heeft een bureau echt in huis wat jij nodig hebt? Uit ons onderzoek blijkt dat veel marketingbureaus tegenwoordig pilots of online scans aanbieden (net als wij), alvorens met een grootschalig project te starten. Deze bureaus kunnen vooral veel voor je betekenen wanneer je nog niet genoeg data gegevens in huis hebt om je doelstellingen te concretiseren en de juiste activiteiten in te kunnen plannen. Het is niet aan te raden te investeren in online activiteiten wanneer je geen helder inzicht hebt in je online positie. Wat heeft jouw organisatie nog nodig om jouw doelgroep naar je website te trekken?

3. Spiegel jezelf aan je toekomstige marketingpartner

 

pngbase646932fb00b6442eeb.png

Is vindbaarheid belangrijk voor jouw organisatie? Kijk dan naar de marketingbureaus die zelf ook goed vindbaar zijn. Vind je een overzichtelijke website belangrijk? Kijk dan naar marketingbureaus die zelf ook een overzichtelijke website hebben. Vind je transparantie in de samenwerking met een marketingpartner belangrijk, zodat je goed weet welke stappen er gezet worden en welke kosten je kan verwachten? Kies er dan één die zich transparant opstelt, en bijvoorbeeld werkt met een fixed price, in plaats van uurtje factuurtje. In ons onderzoek zien we dat prijzen van marketingbureaus extreem variëren, niemand hanteert nog hetzelfde prijsmodel. Dit heeft te maken met het aanbod. Veel marketingbureaus specialiseren zich en hebben hun eigen specifieke doelgroep. Welke past bij jouw organisatie?

4. Van wie zijn de aanbevelingen?

 

AAEAAQAAAAAAAAU6AAAAJDBlOWU4YTk2LTY3NjgtNDNkZC04NzE1LTRmYjkzNGM2NWNiZg.jpg

In ons onderzoek zien wij dat veel marketingbureaus aanbevelingen van klanten duidelijk op hun website zetten. Dat is mooi want het biedt een stukje transparantie. Verdiep je ook eens in wie deze klanten zijn, hebben ze raakvlakken met jouw branche en organisatie? Nog belangrijker, met de doelstellingen van jouw organisatie? Het is namelijk aan te raden dat een marketingpartner ervaring heeft met jouw type opdracht. Zo voorkom je een tiental van briefing gesprekken, want de marketingpartner kan zich goed inleven en snel schakelen op basis van concrete ervaringen en resultaten. Ben je B2B georiënteerd? Kijk dan naar aanbevelingen van andere B2B organisaties.

5. Groot project? Kies voor een groot marketingbureau

 

Simple-Ways-to-Increase-Sales.jpg

Heb je een kleine opdracht waarbij een duidelijk specialisme vereist is? Zoek naar een specialist die dat snel voor je kan uitvoeren, en wellicht ook nog betaalbaar is. Heb je een grote opdracht waarbij kennis op meerdere vlakken komt kijken? Kijk dan naar een groot bureau (minimaal 10 fte) of netwerk organisatie die snel veel kennis kan bieden. Bijvoorbeeld op een specifiek B2B gerelateerd vlak. Het werkt namelijk veel efficiënter om met al je behoeften/doelstellingen bij één aanspreekpunt terecht te kunnen. Bovendien bieden grote marketingbureaus al snel fixed all-in prijzen (waar alle facturen al zijn doorberekend), en dat is wel zo prettig wanneer je te maken hebt met budgetplanning binnen een groot project.

6. Maak resultaatgerichte afspraken

 

SMART-goals.png

Dankzij technologie kunnen we op basis van data-analyses marketing onze activiteiten doelgericht op resultaten aansturen. Daarom bieden veel marketing specialisten de optie om resultaatgerichte afspraken te maken. Zo weet je van tevoren welk rendement je uit je investering kan halen. Niet alleen wij, maar ook andere bureau’s bieden deze optie. We zien het als een extra stukje service, en daar mag je als organisatie ook op rekenen in deze tijdsgeest.

Voorbeeld: een B2B organisatie die cloud services aanbiedt wil meer leads voor klantgesprekken. Er wordt een marketing specialist ingehuurd waarmee resultaatgerichte afspraken (Roi) worden gemaakt. Het doel: drie ingeplande klantgesprekken per week. De marketing specialist creëert een plan waarmee warme leads via de website worden verdriedubbeld. Zo weet de organisatie van tevoren al welk rendement zij uit de investering van een marketing specialist zal halen.

Het kan goed zijn dat je na het lezen van dit artikel het idee hebt dat jouw doelstellingen nog niet zo concreet zijn. Om je op weg te helpen hebben wij een Tech-Business Case voor je ontwikkeld, een praktijkvoorbeeld binnen de Tech branche. Wat werkt wel en wat juist niet? Download hieronder gratis de B2B Leadgeneratie Tech-Business Case. 



B2B Leadgeneratie Tech Business Case

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *