Wanneer we het over een sterke B2B content strategie hebben, is er maar één woord waar we het liefst over praten: SEO. Waar willen we het vandaag over hebben? SEO. Waarmee gaan we onze bezoekersaantallen verdubbelen? Met SEO. Hoe behalen we meer succes? Met SEO. Laten we voor eens en altijd de belangrijkste feiten rondom SEO op tafel leggen. Is SEO optimalisatie echt zo belangrijk? Het antwoord is: ja, maar wel in een bepaalde context. Want wanneer SEO niet hand in hand gaat met een sterke content strategie, schiet je als B2B marketeer de plank volledig mis….

Blindstaren op SEO binnen je B2B content strategie
Waar we echt meteen mee moeten stoppen is het blind staren op zoekwoorden en vindbaarheid. Stel jezelf liever de volgende vraag: hoe sterk is mijn website eigenlijk? Dit kan best een pittige vraag zijn, en bovendien is hij subjectief. Want wanneer is een website eigenlijk sterk? Wij vinden een website sterk wanneer:

  1. De website duidelijk gefocust is op één (hoofd)doelgroep
  2. Alle content feilloos aansluit op de (hoofd)doelgroep
  3. De website gevonden kan worden door de (hoofd) doelgroep
  4. De (hoofd)doelgroep actie onderneemt op de website (download, contact, aankoop etc)

Ga pas met SEO aan de slag wanneer je website aan de eerste twee criteria voldoet, je hebt dan een grotere kans om kwalitatieve prospects aan te trekken. Prospects die niet na één seconde je website verlaten, omdat ze er niets te zoeken hebben. Moeite met de eerste twee stappen? Vraag ons om vrijblijvend advies over content strategie.

Hoe bepaal je de juiste SEO zoekwoorden?

Er zijn verschillende tools waarmee je kwalitatieve zoekwoorden voor een B2B content strategie kan onderzoeken. Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de zoekwoorden planner van google, deze meet zoekwoorden op basis van populariteit. Populair maar wel algemeen.  Hiernaast kan je ook gebruik maken van de tool Hittail, met deze tool kan je populaire zoekwoorden dieper meten. Bovendien meet deze tool hoeveel potentie bepaalde zoekwoorden voor jouw website hebben. Maar ho, we slaan één stap over, voordat je überhaupt met tools aan de slag gaat, is het wijs om uit te zoeken naar welke “oplossingen” jouw doelgroep zoekt. Want binnen dit domein wil je je zoekwoorden inzetten. Tegen welke uitdagingen loopt jouw doelgroep aan? Wat gaat jouw prospect intikken binnen de google zoekbalk?

Wat doe je eigenlijk met SEO zoekwoorden?

Op welk zoekwoord denk je dat we deze blog hebben toegespitst? Juist, SEO. Maar ook, B2B content strategie. Want er is een groep B2B professionals die op zoek zijn naar doorbraken binnen hun online strategie. Dit is een groep waarmee wij graag willen samenwerken, en dus zetten wij deze zoekwoorden in. Welke zoekwoorden passen bij jouw potentiële klant? Zodra je weet welke zoekwoorden je gaat inzetten, is het belangrijk dat je dit op de juiste manier doet. Hiervoor hebben wij een aantal tips:

  • Gebruik niet meer dan 2-3 zoekwoorden per landingspagina.
  • Gebruik voor je titel H1 tags
  • Gebruik voor alinea titels H2 tags
  • Gebruik een goede meta tag

Meer technische en inhoudelijke tips vind je hier trouwens.

Laten we er niet omheen draaien, er gaat flink wat tijd zitten in een goede B2B content strategie en de inzet van de juiste SEO zoekwoorden. Wanneer je niet voldoende hebt aan alleen tips, bijvoorbeeld door het gebrek aan tijd of de juiste mankracht, overweeg dan eens om je B2B content strategie uit te besteden.

Wil je meer lezen over de nieuwe ontwikkelingen binnen B2B marketing land? Laat hieronder je gegevens achter.

 

[hubspotform portal_id=”1651547″ form_id=”a5e5d142-f458-4bfd-9255-8704cf1214a0″ css=””]

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *