schaatsen-beginners-1.jpg

Zo start je eenvoudig met marketing automatisering

Je hele organisatie hoeft niet over de kop, wanneer je als B2B bedrijf start met het automatiseren van het marketingproces. Sinds “Inbound Marketing”, de integrale marketing aanpak, haar intrede heeft gedaan binnen het B2B landschap hebben veel organisaties te maken met een grote uitdaging. Met name binnen de B2B Tech branche, waar de klant steeds meer behoefte heeft aan bepalende adviesmomenten. Hoe kan de organisatie efficiënt meegroeien met ingrijpende digitale ontwikkelingen? Zonder meteen het marketing budget te moeten verdubbelen?

Een korter of langer marketingproces?

Een lastige vraag, wanneer je niet precies weet waar je doelgroep behoefte aan heeft (lees hier meer over). Een recent onderzoek van Smart Insights laat zien dat veel B2B bedrijven nog niet optimaal gebruik maken van marketing software, en nog veel taken en projecten op de handmatige tour uitvoeren.



Het gaat hier niet om goed of fout, enkel om lange en kortere marketingprocessen. En dat is waar de integrale marketing aanpak grotendeels om draait, een efficiëntere marketing planning. Weten wie je wel en niet hoeft aan te spreken, en wanneer. Less is more.

Welke software functies heb je nodig?

Het marketingproces is iets waar wij als leergierige marketeers iedere dag bewust bij stil staan. Wat kan beter en hoe? Marketing software ondersteunt ons hierin, met name bij de volgende drie zaken:

  1. Een chronologische flow van dynamische, relevante content inplannen (op het juiste moment een e-mail sturen)
  2. Het toepassen van “lead-scoring”, waarmee we makkelijk in de gaten houden welke websitebezoeker interessant zijn voor ons (en vica versa).
  3. Overzicht houden over verschillende marketing “subprojecten”. Zo is “professionalisering” een doorlopend project op zichzelf, bijvoorbeeld. 

Het kan zijn dat jouw organisatie een heel andere projectindeling nodig heeft, welke facetten hebben extra focus en begeleiding nodig? Met name Smarketing geeft hier antwoorden op. Daarna is het een kwestie van de behoeften inkaderen zodat je weet welke marketing tools het beste bij je organisatie passen (en welke vragen je aan een software deskundige moet stellen). Schakel een software deskundige in wanneer je beter wil begrijpen hoe bepaalde functies geïntegreerd kunnen worden binnen je organisatie, op een gebruikersvriendelijke manier. Wij werken graag met Hubspot voor een geavanceerde marketingplanning en Sales Feed voor het herkennen en volgen van Leads. 

Voor professionals binnen de Tech branche hebben we een leerzame “best practice” business case uitgewerkt. Deze kan je hieronder gratis aanvragen.



B2B Leadgeneratie Tech Business Case

Hanne WassinkZo start je eenvoudig met marketing automatisering
Share this post

Join the conversation

Typ de onderstaande cijfers over *