Binnen B2B wordt nog te vaak vergeten hoe belangrijk het is om veel aandacht te schenken aan conversie gevoelige content. Nee, dat zeg ik eigenlijk niet goed. Er wordt wel aandacht aan geschonken maar niet op de juiste manier. Harde sales teksten sieren vaak de website, en dan werkt al gauw averechts. Het is niet heel ingewikkeld om een hoge conversie te behalen, met slechts een aantal aanpassingen in je website content zorg je al voor flink wat verbetering. En daar heb je maar twee dingen voor nodig: iemand met kennis en iemand met creativiteit. En vier concrete stappen:

Stap 1: het begint bij google….

Voordat je je content makers aan het werk zet, is het allereerst belangrijk om jezelf een aantal vragen te stellen. Want met alleen creativiteit en technische kennis kom je er niet. Wat je wil is begrijpen hoe jouw doelgroep zijn weg vindt naar je website. Dat begint bij Google (of een andere zoekmachine). Voordat je zelf in allerlei ingewikkelde doelgroep analyses duikt, er is ook een andere manier. Welke mensen binnen je organisatie hebben de meeste kennis over je klanten? Denk aan gedrag, behoeften en pijnpunten. Knoop een gesprek aan met de collega die zijn kennis uit de praktijk heeft gehaald. Maak een lijst met alle uitdagingen die bij je doelgroep passen. Uitdagingen waar jouw organisatie oplossingen voor kan aandragen.

Stap 2: Keywords en themawoorden

Aan de hand van de lijst met uitdagingen ga je zoektermen filteren die passen bij je doelgroep. Zoektermen die de prospect intikt in google. Voorbeeld: “Tools om zoekwoorden mee te vinden”. We hebben het nu niet alleen over SEO, keywords zijn tegelijkertijd themawoorden die jouw content specifiek aantrekkelijk maken voor jouw doelgroep. Deze kan je terugbrengen in je kopteksten. Wat doe je vervolgens met die themawoorden?

Stap 3: uitdagingen verwoorden

Het draait niet alleen om de juiste themawoorden. Want zodra je prospect op jouw website komt, zal hij verleidt moeten worden om verder te lezen. Begin daarom met zijn uitdaging, laat zien dat je begrip hebt voor deze uitdaging. Voorbeeld: “als software leverancier kan het soms lastig zijn de juiste doelgroep te vinden, met een breed producten pakket”. De kennis die je over je doelgroep hebt gaat je helpen om zoveel mogelijk details te gebruiken. Details die passen bij de belevingswereld van je prospect. Waar denkt hij over na? Wat zijn zijn grootste zorgen? Waarom heeft hij nog geen gebruik gemaakt van jouw dienst? Gebruik een schrijver met creatieve vaardigheden om deze uitdagingen uit te schrijven.

Stap 4: Oplossingen verwoorden


De oplossing! Die heb jij als organisatie. Praat op je website niet teveel over je product, maar juist over de resultaten die jouw product teweeg kan brengen. De prospect loopt al rond met te verwachte oplossingen in zijn hoofd, resultaten is waar hij naar op zoek is. Niet niet naar opsommingen van ingewikkelde specificaties waar hij niets van begrijpt. Wanneer je een oplossing aandraagt is eenvoud heel belangrijk. Zorg voor eenvoud in al je kop teksten. Eenvoud in al je content. Eenvoud in de structuur van je website. Zorg dat de themawoorden die aandacht moeten trekken een mooi plekje op je website hebben. Kleur speelt hierbij een belangrijke rol.

Vrijblijvend advies over je content strategie? Neem contact met ons op, we helpen je graag.




Download nu Gratis: Whitepaper over 'De Nieuwe Spelregels voor Marketing & Sales in 2020'


Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *