Wellicht zitten de wortels van je organisatie nog diep in het traditionele marketing proces. Maar je zult het met me eens zijn als ik zeg dat het belangrijk is om (digitale) ontwikkelingen zo goed mogelijk bij te houden, zodat de marketing of sales strategie effectieve resultaten op blijft leveren.Wellicht zitten de wortels van je organisatie nog diep in het traditionele marketing proces. Maar je zult het met me eens zijn als ik zeg dat het belangrijk is om (digitale) ontwikkelingen zo goed mogelijk bij te houden, zodat de marketing of sales strategie effectieve resultaten op blijft leveren. Het is absoluut niet nodig om binnen business -to-business op álle digitale ontwikkelingen in te springen, maar de verwachting is wel dat binnen drie jaar tijd b2b klanten hun zaken voornamelijk online willen doen. Zo lang je op marketing en sales gebied innoveert vanuit de kern weet je veel beter welke koers bij jouw organisatie past. Zo kan je op een selectieve en effectieve wijze bepalen welke online strategie jouw organisatie gaat versterken. Dat kan al met een paar kleine veranderingen of toevoegingen binnen je huidige content marketing strategie. Het draait vooral om het type content dat je gaat verspreiden. Maar welke contentproducten zijn interessant voor je doelgroep? Vandaag werpen we een blik op 3 soorten contentmarketing producten die vandaag de dag erg populair zijn én goed passen binnen de b2b branche.

(frankwatching, 2015)

Inspireer je b2b doelgroep door middel van e-books 

Eén van de meest effectieve communicatie tools in 2016 is het e-book. Een digitaal boekje in een mooie opmaak (grote fonts, mooie afbeeldingen) waarmee je je doelgroep inspireert en een stukje kennis weggeeft. Deze marketing techniek is echter alleen waardevol als je echt iets te vertellen hebt. Met het inhuren van een externe die vervolgens zelf een leuk verhaal verzint (en dat geldt voor alle communicatie uitingen) val je snel door de mand. Blijf altijd dicht bij de kern. Mensen willen echtheid. Ook binnen b2b. Bovendien wil je voorkomen dat je straks vragen moet beantwoorden waarop je het antwoord niet weet.

Stel jezelf deze vraag: wat is waardevolle kennis waarvan je weet dat jouw doelgroep er écht iets mee kan? Voorbeeld:  IT cloud solutions organisatie Logicalis gebruikte e-books om thought leadership te verspreiden. Prospects haalden uit deze e-books suggesties voor effectieve strategieën maar ook informatie over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van cloud technologie. Een waardevolle manier om (nieuwe) kennis te introduceren en je product te verkopen, zonder koude verkooppraat. Met deze campagne boekte Logicalis 2000 nieuwe klanten en een omzet van $8 miljoen dollar.

(toprankblog.2014)

Deel je b2b kennis door middel van whitepapers

Heb je flink wat kennis om te delen met je doelgroep? Een mooie manier om die kennis te delen is via een uitgebreid whitepaper. Whitepapers zijn vaak wat langer dan e-books, en maken een duikje in wat diepere materie. Deze kan je het beste inzetten wanneer je weet dat de lezer geen introductie meer nodig heeft binnen het onderwerp. Om een onderwerp te introduceren kan je dan ook beter kiezen voor een e-book. Met een whitepaper pak je een specifieke invalshoek en geef je orginele uitgebreide informatie. Enthousiaste lezers zijn snel geinteresseerd om in contact te komen met jouw sales team, verwacht dan ook specifieke vragen op basis van jouw whitepaper.

Tip: introduceer je whitepaper(s) door middel van een blog-reeks, hiermee kan je een geinteresseerde doelgroep langzaam meenemen in de materie van jouw onderwerp. En zet je je whitepaper op een efficiente manier in. Bovendien kunnen bezoekers over een jaar nog steeds terecht komen bij jouw whitepaper(s). Zo creëer je leadgerichte en kwalitatieve content waar je lang profijt van hebt.

Introduceer je organisatie met korte films

Film is al een tijdje een ontzettende populaire marketing tool binnen b2c, maar inmiddels kunnen ook b2b professionals hieraan geloven. Een marketing- of bedrijfsfilm is handig wanneer je de doelgroep echt mee wil trekken in een ervaring. Je prikkelt de zintuigen veel meer dan bij geschreven content. Wanneer kies je voor een film? Simpel. Wanneer je denkt dat zo’n zintuigelijke ervaring past bij jouw doelgroep. Wanneer je bij hen een emotie wilt oproepen. Dat kan met een beetje humor, passend bij jouw regio, maar ook op een serieuze manier. Voorbeeld: wij adviseerden van Dijk verkeersopleidingen om de doelgroep op ludieke wijze te informeren door middel van de informatieve filmreeks “hoe haal je je theorie-examen?”. Want uit ons dataonderzoek bleek dat veel jongeren zakte op hun theorie examen. De filmreeks sloeg aan en is nog altijd een grote hit binnen youtube. Uiteraard kwamen er flink wat rijles aanvragen uit.

(convinceandconvert.2015)

Het is heel belangrijk om gedegen (online) marketing onderzoek te hebben gedaan, alvorens te starten met een nieuwe marketing campagne. Download hieronder onze whitepaper over online marketing taxatie, en kom erachter welke content jij nog nodig hebt om jouw prospects beter te bereiken. En zo weet je ook meteen hoe onze whitepapers eruit zien!