bigstock-thinking-45114187.jpg

Wat je als b2b Marketing manager moet weten over Inbound Marketing (als je nog twijfelt!)

Wanneer je als organisatie je wortels nog diep in het traditionele marketing proces (outbound) hebt zitten, is de overstap naar een efficiënter proces lastig. Het is het grote obstakel waardoor veel organisaties nog niet zijn overgestapt naar Inbound Marketing: het content gedreven marketingproces van nu en de toekomst waar data de koers bepaalt.

Wanneer je als organisatie je wortels nog diep in het traditionele marketing proces (outbound) hebt zitten, is de overstap naar een efficiënter proces lastig. Het is het grote obstakel waardoor veel organisaties nog niet zijn overgestapt naar Inbound Marketing: het content gedreven marketingproces van nu en de toekomst waar data de koers bepaalt. “Investeren in zo’n verandering is toch onnodig kiezen voor een hogere kostenpost?” is vaak de reactie. Juist niet, want Inbound Marketing is op de lange termijn veel goedkoper dan Outbound Marketing én je haalt veel meer rendement uit je marketing activiteiten. Alle kosten zijn inzichtelijk binnen het inbound proces, terwijl bij outbound vaak onnodig geld over de schutting wordt gegooid. Bij Inbound Marketing kan je de resultaten veel beter meten en dus sneller bijsturen wanneer nodig. Twijfel jij ook nog aan de voordelen van Inbound Marketing? Lees dan verder.

Meest voorkomende twijfels Inbound Marketing
Wellicht hebben jij en je organisatie ook twijfels wanneer je denkt aan Inbound Marketing. Dit zijn de meest voorkomende redenen waarom organisaties nog niet zijn overgestapt:

1. Organisaties weten eigenlijk niet zo goed wat Inbound Marketing inhoudt, en vinden dat lastig om toe te geven
2. Organisaties leggen de focus op Sales, en begrijpen nog niet hoe betere content rendement kan opleveren
3. Organisaties hebben geen kennis in huis om de overstap naar Inbound Marketing te maken
4. Organisaties zijn nog in de veronderstelling dat hun klanten geen blogs lezen en geen online dialoog willen

(herkenbaar?)

(business2community, 2015)
(insights.webs, 2015)

De voordelen van Inbound Marketing

  • Bedrijven die excelleren in lead nurturing genereren 50% meer sales-ready leads met 33% minder kosten. (Forrester Research, 2015)
  • Nurtured leads hebben een 23% kortere sales cycle en de deal is 9% groter (slideshare, 2010)
  • Inbound marketing kost 62% minder per lead dan outbound marketing (contently, 2012)
  • Lead generatie via social media ligt op 65% (!!) (socialmediaexaminer, 2016)
  • De kans op zakelijk partnerschap (b2b) ligt 55% hoger (insights.webs, 2015)

Uitdagingen van Inbound Marketing
Natuurlijk is de overstap naar Inbound Marketing niet één zonder investeringen. Er zullen kosten gemaakt moeten worden. Maar dat zijn wél kosten waar je op de lange termijn veel rendement uit zal halen. Gelukkig zijn de investeringen van deze overstap heel tastbaar. Het allerbelangrijkste is dat de marketing activiteiten van je organisatie goed worden vertaald naar je doelstellingen.

 

De sub-stappen van een overstap naar inbound Marketing:
1. Neem een specialist of expert in de arm die kennis heeft over jouw branche en b2b doelgroep, deze kan je helpen met het opstellen van een strategie
2. Raadpleeg een Inbound Marketing specialist (welk rendement kan jij uit Inbound Marketing halen?)
3. Betrek een goede content marketeer bij het Inbound Marketing proces, één die verstand heeft van het schrijven van blogs, e-books en whitepapers.
4. Vergelijk Inbound Marketing Software geschikt voor B2B
5. Maak een kostenplaatje van alle bovenste punten. Zorg ervoor dat de overstap inzichtelijk wordt, zodat je die kosten neer kan leggen naast de verwachte resultaten (betrek je Inbound Marketing specialist hierbij)

Benieuwd wat Inbound Marketing voor jouw organisatie kan betekenen? We geven je graag vrijblijvend advies.

Welke content producten passen nu typisch binnen het Inbound Marketing proces? Volgende week geven we voorbeelden van het type content dat jouw organisatie meer online rendement zal geven.

 

Hanne WassinkWat je als b2b Marketing manager moet weten over Inbound Marketing (als je nog twijfelt!)
Share this post