Vorige week spraken we over personalisatie binnen B2B. De nieuwe vorm van marketing waarbij we op een dieper niveau contact leggen met onze doelgroep. Wat blijkt? Personalisatie is voor veel organisaties binnen B2B een enorme uitdaging. Dat komt omdat personalisatie vrijwel altijd “buttom up” wordt aangepakt. We gebruiken alleen de gegevens van de klanten die we al hebben, en de anonieme prospect blijft in een grijs gebied. Wil je meer lezen over de oorzaak en uitdagingen rondom personalisatie? Lees dan de blog van vorige week. Vandaag gaan we dieper in op personalisatie tactieken.

Een frisse blik op B2B personalisatie

Wanneer we binnen B2B brainstormen over personalisatie zitten we vaak met ons hoofd in onze handen. Hoe pak je persoonlijke marketing aan als je met bedrijven zaken doet? Toch is het goed om je te realiseren dat zelfs binnen B2B, we met mensen zaken doen. Kijk daarom naar de ervaringen die je zelf als consument hebt met persoonlijke marketing. Bijvoorbeeld Netflix, hét ultieme voorbeeld van een persoonlijke ervaring. Alles binnen Netflix is afgestemd op jouw eigen kijkgedrag. We hoeven niet urenlang te zoeken naar die ene film die past bij ons voorkeur. Personalisatie is de nieuwe weg binnen inbound marketing, zelfs wanneer je een B2B bedrijf bent binnen de Tech branche. Want wanneer jouw klanten aan aanbod en benadering krijgen die volledig is afgestemd op hun wensen, uitdagingen en benodigdheden is de stap van prospect naar klant heel klein. Personalisatie = meer B2B leads!

B2B Personalisatie tactieken

Die Netflix benadering, daar kan je veel inspiratie uithalen. Het feit dat je als klant je eigen naam in beeld ziet geeft de ervaring al extra diepgang. Het draait om jou, niet duizend anderen. Zorg er altijd voor dat jouw klanten het gevoel hebben gezien en begrepen te worden. Wat voor bedrijf je ook hebt, de volgende tactieken kan je vandaag nog toepassen binnen je eigen marketingstrategie:

1. Stuur e-mails vanuit een naam in plaats van een bedrijf

Dit is echt het allerbelangrijkste om te doen, e-mails sturen vanuit een mens. Persoonlijker kan het bijna niet worden. En de click-rate ligt ook nog eens veel hoger dat wanneer je vanuit een bedrijf mailt. Gebruik je voornaam, zorg ervoor dat je al je prospects en klanten persoonlijk per mail benaderd

2. Gebruik de naam van de ontvanger in e-mails

Hetzelfde geldt voor de naam van de ontvanger, wanneer iemand zich heeft aangemeld voor de nieuwsbrief dan heb je wellicht deze gegevens. Anders kun je beter helemaal geen nieuwsbrief sturen. Op deze manier voelt iemand zich persoonlijk en gericht aangesproken.

3. E-mail database segmenteren

Doe niet langer aan massa gerichte nieuwsbrieven. Wanneer je persona’s van je prospects hebt gecreëerd is het aan te raden om deze groepen apart te segmenteren binnen je e-mail database. Zorg voor een unieke benadering die past bij deze groepen.

4. Zorg voor gerichte content per segment

Zorg ervoor dat je per doelgroep segment goed op de hoogte bent van uitdagingen en behoeften. Stem hier je content op af. Niet alle segmenten delen dezelfde kenmerken. Maak hier vooral onderscheid in. 

5. Landingspagina’s gericht op persona’s

Zorg voor unieke landingspagina’s gericht op persona’s. Deze kan je verbergen op je website en linken aan nieuwsbrieven of blog-artikelen gericht op verschillende persona’s. Zo zien alleen de juiste persona’s de juiste content.

6. Maak gebruik van LinkedIn company pages

LinkedIn biedt de geweldige functie om de landingspagina van je producten en diensten gepersonaliseerd in beeld te brengen. Zo kan je inspelen op industrie, werk functie en geografische gegevens.

7. Het persoonlijk opvolgen van leads

Wanneer je sales team een lead opvolgt, zorg ook dan voor een persoonlijke benadering. Aan de hand van gegevens over je persona kan je sales team per prospect zijn verhaal aanpassen. Op deze manier stimuleer je een doelgericht en persoonlijk gesprek.

Vragen over persoonlijke marketing? Of hoe je persona nu echt goed kunt uitwerken? Onze marketing strateeg Edwin staat je graag te woord om je vrijblijvend te adviseren.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *