Misschien heb je al eens nagedacht over het opstellen van een blog om meer effectieve B2B leads te generen. B2B Bloggen is met name effectief als je met zoekwoorden en een duidelijke omschrijving van je persona inspeelt op de verschillende fasen van de Buyers Journey, ook wel klantreis ((bewustwording, overweging en beslissing).

Ben je als B2B professional een wandelende kennisbank? En beschik je over enigszins wat schrijftalent? Ga dan zelf bloggen! Zo word je snel gezien als een autoriteit binnen je vakgebied en heb je genoeg content waarmee je binnen social kanalen jezelf kan verbinden met interessante B2B professionals. In deze blog gaan we verschillende stappen en werkwijzen laten zien waarmee je dat effectief en resultaatgericht aanpakt.

#Blogtip 1: start met een contentplan

“Bloggen, dat kost toch heel veel tijd?”. Dat valt echt reuze mee. Wat je wel nodig hebt is een contentplanning. Op dit moment ga ik er even vanuit dat je weet waarover je wilt gaan bloggen. Voorbeeld: binnen Idefix blog ik over strategie en ontwikkeling binnen B2B marketing & sales. Maak je onderwerp en doelgroep zo specifiek mogelijk, daarmee maak je een goede blogstart. Plan je blogtopics altijd vooruit, dit voorkomt dat je op het laatste moment nog moet gaan bedenken waarover je gaat bloggen. Ook versterk je hiermee je intentie, want het is belangrijk dat je goed afweegt waarover je gaat schrijven, en hiermee bereik je weer consistentie in je B2B blog.

#Blogtip 2: zorg voor een efficiënte planning

Je zal gauw genoeg merken dat de grote uitdaging binnen bloggen niet zozeer het bedenken van interessante content is, maar simpelweg het hebben van genoeg tijd om te schrijven. Er is een hele handige manier om met gebrek aan tijd om te gaan: hak je waanzinnige blogplan in hele kleine stukjes. Dit idee kreeg ik van de Amerikaanse Corporate Blogger XO Sarah.

Dat ziet er ongeveer zo uit:

Dag 1: Blog idee + Blog opzet (onderwerp per alinea)
Dag 2: Eerste kladversie schrijven
Dag 3: Afbeeldingen voor het blogartikel verzamelen/maken
Day 4: Definitieve versie afschrijven
Day 5: Blog-artikel inplannen + social media promo schrijven/klaarzetten

#Blogtip 3: blijf jezelf motiveren

Waarom blog je? Om meer bezoekers op je website te krijgen? Deze reden is niet sterk genoeg. Een goede reden om als B2B professional te bloggen is om bijvoorbeeld meer klanten en sales rendement te krijgen. Dat is je uiteindelijke doel. Maak van je blog daarom een belangrijke prioriteit, anders verlies je focus. Een blog heeft 100% inzet en focus nodig, wil je effectieve leads genereren. Wanneer jij je blog serieus neemt, neemt jouw publiek dat ook, is mijn ervaring als blogger. Uiteindelijk zal je resultaten zien in je website traffic, lezerinschrijvingen, social media shares en uiteindelijk je sales.

#Blogtip 4: niet genoeg tijd? Kies voor teamwork

Wanneer wij met professionals uit de branche praten horen we vaak dat een grote belemmering het gebrek aan tijd is, wanneer men wil starten met een blog. Maar dat is een uitdaging waar een hele makkelijke oplossing voor bestaat: teamwork. Verdeel de verschillende stappen/taken van je blog binnen een (enthousiast) team. Wie heeft een schrijftalent? Wie kan onderzoek plegen als Sherlock? Wie is een goede planner? Zorg ervoor dat niet teveel mensen betrokken zijn, dat zorgt als snel voor chaos. En wijs één persoon aan die eindverantwoordelijk is, en alle stappen goed in de gaten blijft houden.

Om dit proces in goede banen te leiden is het aan te raden om gebruik te maken van een online project tool zoals Trello:

trello-board-blog-posts.png

Niet alleen heb je met je team één overzicht over alle stappen/taken, je kan de indexkaarten van Trello zo indelen dat je meteen een Blog-kalender hebt. Dat zie je ook terug in het voorbeeld hierboven. Met Trello kan je aan elke stap/indexkaart bestanden toevoegen en een verantwoordelijk teamlid toewijzen. Ook kan je meldingen instellen zodat je precies weet wanneer je je volgende taak af moet hebben. Eenvoudig, handig én overzichtelijk!

Heb je hulp nodig bij je contentplan, of heb je een andere vraag over bloggen of inbound marketing? Schroom niet, stel ons je vraag. Lees bijvoorbeeld eerst eens onze whitepaper met tips voor het binnenhalen van leads:




Download Gratis Whitepaper '30 Beste B2B Leadgeneratie Tips'




Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *