b2b-b2c-websites.jpg

Het verschil tussen branding & lead generatie binnen B2B marketing // deel 1

Binnen B2B komen we deze vraag vaak tegen, hoe gaan we om met ons marketingbudget wanneer het branding en lead generatie betreft? Helaas wordt nog vaak de fout gemaakt dat één marketing bureau ingehuurd wordt, om vervolgens een voordelige campagne uit te voeren waarin lead generatie en branding gecombineerd worden. Niet handig, want de twee hebben een totaal andere aanpak nodig….

B2B Lead generatie versus B2B branding

Terwijl branding en leadgeneratie totaal verschillende processen zijn, zijn ze beiden wél even belangrijk binnen een marketing plan. Lead generatie gaat om het trekken van aandacht van je doelgroep om vervolgens je product of dienst te verkopen.  Branding gaat over het creëren van bewustwording over je organisatie, om een verbinding te leggen met je doelgroep. Andere karaktereigenschappen, ander doel. Samen kun je ze het beste zo bekijken: Lead generatie campagnes zijn je troepen die je naar de frontlinie stuurt, terwijl Branding campagnes de zuurstof bieden ter ondersteuning van het geheel (hubspot, 2016). Beide marketing onderdelen hebben input nodig én een investering.


De uitdaging voor marketing en sales

Marketing teams krijgen veelal te maken met druk van bovenaf, wanneer ze een branding campagne lanceren. Leuk, een mooi verhaal over de organisatie, maar over een maand moet er een x-aantal leads naar Sales gepushed worden. Door die druk ontstaat er vaak een branding campagne waar veel te veel focus ligt op sales, waarbij de insteek om verbinding met de doelgroep te leggen verloren gaat. Het risico is dat je een sales gedreven reputatie voedt die geen ondersteuning biedt op de lange termijn. Sterker nog, je creëert een voedingsbodem voor risico’s. Risico dat je klanten een negatief beeld krijgen van je organisatie. Risico dat je klanten naar de concurrentie stappen. Het is de demand generatie waarin we leven, de klant bepaalt of jouw organisatie de moeite waard is, of niet.


Een gebalanceerde B2B marketing strategie

Sinds 2015 kiezen steeds meer organisaties ervoor om van branding een topprioriteit te maken. Technieken zoals storytelling, corporate film en personalisatie worden gebruikt om campagnes meer leven in te blazen. Emotie speelt daarbij een steeds grotere rol.

Wanneer je bezig bent om meer diversiteit en balans te creëren binnen je B2B marketingstrategie let dan op de volgende criteria:

Lead generatie activiteiten draaien om:

  1. Het makkelijk identificeren van prospects
  2. Het creëren van meetbare conversie resultaten

Branding activiteiten draaien om:

  1. Het creëren van zichtbaarheid van je merk en het vergroten van de vraag naar je diensten/producten
  2. Het leggen van een basis fundament voor het lead generatie proces

Volgende week gaan we aan de hand van praktijkvoorbeelden dieper in op verschillende B2B marketing campagnes, waarin we laten zien hoe je branding en lead generatie strategisch aanpakt.

Ben je benieuwd of jouw marketing campagnes genoeg resultaat opbrengen? We geven je nu vrijblijvend advies aan de hand van twee gratis adviesgesprekken.

Twee keer vrijblijvend en telefonisch sparren met Edwin

Hanne WassinkHet verschil tussen branding & lead generatie binnen B2B marketing // deel 1
Share this post

Join the conversation

Typ de onderstaande cijfers over *