Bij B2B marketeers is er vaak sprake van een strijd wanneer het lead generatie versus merk bekendheid betreft. Met het creëren van merk bekendheid richten we onze communicatie op een groot publiek, terwijl we met lead generatie de focus verschuiven naar het kleine groepje mensen dat ons product wil kopen. Deze twee thema’s hoeven absoluut niet lijnrecht tegenover elkaar te staan. Want wanneer communicatie op de juiste manier ingezet wordt kunnen ze elkaar juist complementeren. In deel 2 van deze blog-serie over “het verschil tussen branding en lead generatie” gaan we dieper in op tactieken en strategie. Lees ook deel 1 van deze blog-serie


Het geheim van sterke B2B content

Wanneer je als je marketeer je focus hebt gelegd op het genereren van meer leads, dan hoor je je focus tegelijkertijd te leggen op het creëren van goede content. Niet alleen met een goed product, maar ook met content kun je je prospect iets bieden. Zorg dus voor een waardevol content aanbod, zoals whitepapers, blogs, sterke video’s en formulieren waarmee je je leads binnenhaalt. Wanneer je ervoor zorgt dat je content behalve gericht op lead generatie, ook kwalitatief is op het gebied van vormgeving, stijl en inhoud, heb je ook meteen de merkbeleving te pakken. Branding en lead generatie hoeven elkaar dus niet de tent uit te vechten. Zo lang je beide doelstellingen maar apart voor ogen houdt, en op verschillende vlakken beoordeelt. Hoeveel lead versus hoe groot en positief is de merkbeleving?


Het gebruik van slimme tactieken

Belangrijk binnen B2B marketing is continuïteit en kwaliteit. Er zijn verschillende kanalen die je kan inzetten als leadfunnel. De ene marketeer is razend enthousiast over social media marketing, de ander gelooft heilig in e-mail marketing.
Welke funnel je inzet is niet het belangrijkste, maar hoe je je funnel inzet is wel allesbepalend. Een e-mail marketing campagne kan je organisatie een lead ter waarde van 150 000 euro opleveren, of hij kan terechtkomen in de spambox van je prospect. Hoe zet de slimme B2B marketeer deze tactieken in?

 


De slimme B2B marketeer

Wat doet een slimme B2B marketeer niet? Afkijken bij andere B2B marketeers. Het is namelijk bewezen dat kopiëren alles behalve effectief werkt, juist binnen B2B blijkt dat originele en persoonlijke marketing campagnes veel effectiever werken. Voorbeeld: in 2012 besloot de organisatie Xerox, producent van printers, faxen en kopieerapparaten, de campagne “Get optimistic” te starten. Onderdeel van de campagne was een micro-site (aparte website) met tips gericht op ondernemers, deze werd onder andere gepromoot met een gepersonaliseerde mailing. 70% van de doelgroep speelde hierop in en werden kwalitatieve leads. De e-maillijst groeide met 400% en er kwamen 1000+ nieuwe afspraken voort uit de campagne. Uiteindelijk kwamen er 20 000 nieuwe contacten bij en genoot het bedrijf van een omzet ter waarde van 1,3 biljoen. Tipje van de sluier: het allerbelangrijkste binnen deze campagne was de kennis die Xerox had over haar doelgroep: de behoefte om meer te leren over het ondernemerschap.

 

Wat kan jij nog leren over jouw doelgroep? En hoe kan jouw contentstrategie slim worden ingericht? Bij Idefix bieden we je nu een gratis adviesgesprek om je op weg te helpen. 



Twee keer vrijblijvend en telefonisch sparren met Edwin

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *