Uitstraling in de sales

Uitstraling in de sales.Zoals ik in mijn vorige blog benoemde, is de basis van een goede sale, jezelf zijn. In dit blog leg ik de focus op de face to face marketing en de B2B marketing. Zonder persoonlijke klik met uw prospect, zal de kans op een verkoop van uw product erg klein zijn. Hierbij een aantal do’s en don’ ts voor uw perfecte sale! Maar we beginnen met de basis, uw motivatie.

De intrinsieke motivatie:

De basis begint bij uzelf, dus de intrinsieke motivatie. Weet u dat u morgen langs een belangrijke klant gaat? Zorg dan voor voldoende slaap en voorbereiding. U straalt altijd naar de klant uit, hoe u zich voelt. Dit gebeurt vaak onbewust. En heeft veel invloed of u wel of niet uw sale maakt.

De extrinsieke motivatie:

De extrinsieke motivatie zijn alle externe factoren. Zoals het weer, de extra bonus per sale of het verkeer. Zit uw intrinsieke motivatie goed? Dan zal u ook beter inspelen op de extrinsieke motivatie. Kijk wat u motiveert om die sale binnen te halen. En beloon uzelf na het binnen halen van deze sale.

Do’s:

Zorg voor een open en zelfverzekerde houding, duidelijk praten met positieve toon en pas op de persoon aan of u, je of u zegt. Door de juiste uitstraling zal de prospect meer vertrouwen hebben in u en daarom ook in uw product.

Hak uw informatie op in stukjes, zodat de klant nieuwsgierig blijft. Eindig uw deel van uw pitch altijd met een open vraag. Zo weet u dat uw prospect luisterde en wat zijn/haar behoefte van het product is. Zo kunt u met die informatie uw pitch aanpassen op uw prospect.

Het gezegde “kleding maakt de man” geldt ook voor verkoop. Wat natuurlijk voor de hand liggend is! Met uw uitstraling/kleding keuze kunt u een sale maken of breken. Pas uw kledingstijl aan op het soort bedrijf, dat u bezoekt. Zorg er altijd voor dat uw kleding goed ruikt en uw schoenen gepoetst zijn. De eerste indruk is bepalend voor de rest van uw gesprek.

Zorg voor een goede voor bereiding. Dit kan zich bijvoorbeeld uiten in online voorbereiding. Kijk op LinkedIn met wat voor een bedrijf/persoon u te maken heeft. Zo staat u niet voor verrassingen en zal de prospect zich belangrijk voelen.

Don’ts:

Begin tijdens het gesprek niet direct over uw product. Zo raakt u snel de aandacht kwijt van uw prospect, waardoor u een sale kan verliezen. De basis in een verkoopgesprek is nou eenmaal de aandacht van uw prospect.

Geef niet direct de volledige informatie over u product aan uw prospect. Op die manier kunt u niet inspelen op de reactie van de prospect en daarom niet inspelen op de behoefte van de prospect.

Twijfel niet over uw kennis of over uw product. Vermijd daarom ook de woorden uhm, misschien of zou kunnen. Deze woorden tonen onzekerheid in uw pitch. Als de prospect deze onzekerheid opmerkt, kan deze hierop inspelen en het gesprek overnemen.

Ga niet naar een bedrijf als u niet weet wat het bedrijf inhoudt of doet. Zo kunt u niet inspelen op de wensen en behoeften van het bedrijf en raakt u uw B2B sale sneller kwijt.

Door deze do’s toe te passen in uw verkoopverhaal en de don’ts te voorkomen, vergroot u de kans op een kwalitatief goede sale zowel aan een prospect als B2B! Succes met het toepassen en voorkomen.

Lotte Boot

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *