Deze social selling techniek helpt je om op een kwalitatieve manier jezelf en je product of dienst online te verkopen. Want, en we kunnen het niet vaak genoeg zeggen, koude verkooppraat is passé. In deze blog-serie gebruiken we de SSI score van Linkedin als leidraad. We leggen uit hoe jij én je sales team meer resultaten kunnen bereiken met social selling op Linkedin. En dat is makkelijker dan je zou denken. Na stap 1 en stap 2 zijn we inmiddels aangekomen bij stap 3 van een effectieve Linkedin strategie:

 Inzichten delen met andere professionals uit jouw branche

Deze social selling techniek helpt je om op een kwalitatieve manier jezelf en je product of dienst online te verkopen. Want, en we kunnen het niet vaak genoeg zeggen, koude verkooppraat is passé. In deze blog-serie gebruiken we de SSI score van Linkedin als leidraad. We leggen uit hoe jij én je sales team meer resultaten kunnen bereiken met social selling op Linkedin. En dat is makkelijker dan je zou denken.

Hoe meer sterren hoe beter

Linkedin geeft een krachtig Linkedin profiel sterren. In het digitale tijdperk waarin online informatie vluchtig bekeken wordt is de eerste indruk (in dit geval het aantal sterren) heel bepalend. Wanneer je een krachtig persoonlijk merk hebt neergezet op Linkedin (stap 1) en vervolgens de juiste professionals of groepen hebt gespot (stap 2) is het vervolgens zaak dat je gaat kijken hoe je met deze professionals een kwalitatieve verbinding kunt leggen, en dat gaat veel verder dan enkel het aanprijzen van jouw diensten. Het gaat namelijk om het creëren van een stukje vertrouwen.

(frankwatching.2015)

Social selling: Inzichten delen op Linkedin

De social media cultuur van vandaag, en met name die op Linkedin draait om één ding: wederkerigheid. Het creëren van een gunfactor. Wanneer mensen uit je branche zien dat jij alleen maar aan het zenden bent, haken ze af, zullen ze met jouw gedeelde updates niet zoveel doen. Want net zoals in een echt gesprek is wederzijdse interesse belangrijk om een goede klik met iemand te creëren.

Linkedin meet jouw social gedrag aan de hand van de volgende criteria:

  • Bedrijfspagina’s die je volgt
  • Groepen waar je lid van bent
  • Jouw deelgedrag
  • Je eigen interacties (likes, comments, etc.)
  • Ontvangen interacties

TIP: Maak er een gewoonte van om vaak updates te delen, die van anderen te lezen, delen, reageren en te liken. Het is aan te raden om minstens 100 relevante groepspagina’s te volgen. Zo komt jouw content met regelmaat in beeld bij de juiste professionals en eventuele prospects. Zo voorkom je dat je in een kleine vijver blijft zwemmen. Blijf wel kritisch en beoordeel goed waar jouw content goed tot zijn recht komt.

Om meer te weten over de psychologie achter de Linkedin cultuur, lees dan over de wet van de wederkerigheid van Robert Cialdini. Zo kan je je wellicht beter inleven.

Social selling en een goed georganiseerd sales team

Is jouw sales team klaar om social selling in te zetten? Laat je team dan niet vallen in oude sales patronen. Het komt vaak voor dat sales professionals koude acquisitie technieken inzetten op Linkedin of andere social media. Dat ze zonder goede aanleiding reageren op individuen die daar misschien wel helemaal niet op zitten te wachten. Zonde van je tijd, en deze werkwijze zal geen resultaten opleveren. Is jouw sales team niet ‘social media ready’? Zorg dan dat ze getraind worden om effectief om te gaan met social selling. Is zo’n investering echt nodig binnen de b2b branche? Absoluut. Steeds meer b2b organisaties sluiten hun deals namelijk online, en dat zal alleen maar gaan groeien. Om deze reden is b2b organisatie Dell in 2015 flink gaan innoveren, van binnen naar buiten. Dat begon bij de marketing afdeling die werd getransformeerd naar een social engagement afdeling waarbij het marketing team zowel strategisch als specialistisch werd voorbereid, alvorens het web op te gaan. Het doel was om het sales team van Dell zo sterk mogelijk te ondersteunen; de warme leads online weg te filteren uit de koude leads. Maar ook om het publiek zo zorgvuldig mogelijk te kunnen voorzien van productinformatie, met als doel dat prospects hun koopbeslissing zou nauwkeurig mogelijk kunnen maken. Online content werkt in dit geval als een sales catalysator. Meer over weten? Lees dan het onderzoeksrapport van Dell.

(powermore.dell.2015)

Volgende week bespreken we de laatste stap van een effectieve Linkedin strategie: de finishing touch van een Linkedin profiel dat gewicht heeft en business creëert. Verwacht interessante sales tips & best practices.


Download Gratis LinkedIn Checklist