seo-bundle.jpg

SEO tip: met deze zoekwoorden wordt een B2B bedrijf sneller gevonden

Zoekwoorden zijn een belangrijk onderdeel geworden in ons online zoekgedrag, onze zoektocht naar oplossingen en mogelijkheden. Ook binnen de business-to-business wereld is het zoekwoord niet meer weg te denken binnen de marketing strategie. En wat zijn we inmiddels allemaal aan het doen? Zoeken naar het juiste B2B zoekwoord. Want hoe moet jouw bedrijf gevonden worden door een potentiële klant? Welk zoekwoord gebruikt hij om jou te vinden?
B2B SEO denkwijze

Wanneer het SEO optimalisatie of zoekwoorden betreft, zijn we als marketeers snel geneigd om zeer brede zoektermen toe te passen binnen onze website content. Terwijl we als gebruikers inmiddels veel langere zoektermen gebruiken om specifiekere resultaten te krijgen. Deze zoekwoorden noemen we ook wel “Long-tail keywords”, en variëren tussen 3 en 5 woorden.

Voorbeeld:  Bedrijf X is gespecialiseerd in CRM systemen en maakt gebruik van de voor de hand liggende zoekterm “geautomatiseerde marketing software”. In eerste instantie kan deze term goed leiden naar zijn doelgroep. Maar er zijn twee valkuilen gebonden aan deze zoekwoord keuze: 1. Je riskeert een zeer lage positie binnen google door een hoge mate van concurrentie op dit zoekwoord 2. Je trekt bezoekers aan die enkel zoeken naar informatie, en wellicht geen aankoop verrichten.

Succesvolle B2B zoekwoorden

Laten we eens experimenteren met een andere, specifiekere denkwijze.Wat weten we over bedrijf X? Het bedrijf biedt goedkopere alternatieven voor het duurdere CRM systeem. Welke zoektocht maakt zijn doelgroep? Wellicht zoekt de doelgroep naar een goedkoper alternatief voor het systeem waar hij nu mee werkt. Een zeer bekend CRM systeem binnen de B2B wereld is Sales Force.

De kans is zeer groot dat hij binnen zoekmachines de volgende zoekterm invult: “Een goedkoper alternatief voor Sales Force”.

Dit is een voorbeeld van een kwalitatief zoekwoord, een long-tail keyword waar bedrijf X een hele specifieke doelgroep mee aantrekt. Wellicht is het publiek dat bedrijf X nu aantrekt veel kleiner dan bij een breed zoekwoord. Maar deze specifieke doelgroep zit al wél in de fase waarin hij prijsvergelijkingen maakt, de kans is groot dat hij bij bedrijf X een order zal plaatsen, of in ieder geval langs wil komen voor een kop koffie.

Welke long-tail keywords zou jij kunnen toepassen met deze denkwijze?

 

find-long-tail-keywords1-1.jpg

De voordelen van long-tail keywords

Er zitten veel voordelen verbonden aan het gebruik van lange, specifieke zoekwoorden:

  • Je trekt kwalitatieve leads aan
  • Je concurrentie postitie is veel sterker
  • Je hoeft zoals bij een breed zoekwoord, minder (tot geen) gebruik te maken van google Adwords,
  • Je kan eindeloze long-tail keywords inzetten en verschillende soorten doelgroepen aantrekken
  • Je kan long-tail keywords inzetten binnen je blog-artikelen, zo trek je extra veel bezoekers aan

Meer weten over zoekwoorden of het maken van kwalitatieve content? Neem contact op met Hanne, de schrijfster van deze blog. Of neem contact op met Edwin, het marketing brein achter Idefix. We geven je graag vrijblijvend advies over sterke B2B content en strategie.

beheerderSEO tip: met deze zoekwoorden wordt een B2B bedrijf sneller gevonden
Share this post

Join the conversation

Typ de onderstaande cijfers over *