target-6-ways.jpg

Marketing richten op resultaten in plaats van abstracte doelen

Marketing activiteiten inplannen zonder concrete doelstellingen is als schieten met losse flodders op je doelwit. Er zal nooit sprake zijn van een resultaat. Sommige organisaties werken met abstracte doelstellingen zoals “we willen meer bezoekers op de website”. Er is in dat geval geen sprake van meetbare factoren zoals “wanneer” en “hoeveel” bezoekers dat dan moeten zijn. Hoe kan je succes op deze manier beoordelen? In dit blog-artikel gaan we uitleggen hoe je op een eenvoudige manier met je marketing doelstellingen om kan gaan, en nog belangrijker, hoe je ze laat aansluiten op je sales doelstellingen.

Marketing zien als ondersteuning

Elke organisatie is anders en heeft andere marketing doelstellingen. Wat de doelstelling ook mag zijn, hij moet altijd bedoeld zijn als ondersteuning van een hoger belang.  Laten we één voorbeeld pakken: stel je voor, organisatie X in de Tech branche wil een marketingplan opstellen waarmee de organisatie op de lange termijn wordt ondersteund. De organisatie bekijkt marketing op twee manieren:

  1. Marketing activiteiten om sales te ondersteunen met kwalitatieve leads. Hoger belang
  2. Marketing activiteiten om de reputatie van de organisatie te verbeteren op het gebied van betrouwbaarheid op het gebied van CRM software.

Veel organisaties kiezen vaak alleen voor de 1e doelstelling, omdat deze direct gekoppeld is aan sales resultaten. Opbrengst. Rendement. Echter, wanneer organisatie X ook aandacht besteedt aan doelstelling 2, de reputatie en merkbeleving van de organisatie zal op de lange termijn de afdeling sales meer gemak ervaren in het verkopen van producten. In een wereld waarin de prospect continue is omgeven door informatie, is een goede (online) reputatie niet langer een luxe behoefte maar een zeer belangrijk basis aspect binnen de hele bedrijfsvoering.

Toewerken naar concrete resultaten

Ok, mooie mindset, maar hoe zit het met die resultaten? Hoe creëer je concrete doelstellingen? Om eerlijk te zijn komt hier altijd een klein beetje giswerk bij kijken. Maar het belangrijkste is dat doelstellingen realistisch zijn. Kijk naar mankracht, kennis en kunde.

Organisatie X is er van overtuigd genoeg in huis te hebben om over 6 maanden 500 meer unieke website bezoekers te hebben. Om vervolgens 200 nieuwe nieuwsbrief inschrijvingen binnen te halen, met als resultaat om 50 kwalitatieve leads door te kunnen zetten naar sales. Voor organisatie X zijn dit realistische doelstellingen om te behalen. Vervolgens kan er gekeken worden naar de “ingrediënten” die nodig zijn om tot de gewenste resultaten te komen. Website, content, tools en creativiteit. Na een verloop van 3 maanden wordt gekeken naar de voortgang. Waar liggen de uitdagingen? Zijn er genoeg website bezoekers? Zo ja, krijgt sales genoeg leads binnen? Omdat er van tevoren duidelijke afspraken zijn gemaakt kan de voortgang nauwkeurig beoordeeld worden. En, nog belangrijker, geschakeld wanneer nodig. Op deze manier weet iedereen wat er van hem verwacht wordt.

Doelstelling 1 wordt na 6 maanden behaald. Maar hoe zit het met doelstelling 2? De reputatie? Organisatie X besluit interviews af te leggen met alle klanten, hoe wordt het contact met de organisatie ervaren? Ontvangt men voldoende informatie en ondersteuning? Zes maanden eerder werd vastgesteld dat van 600 klanten minstens 500 positieve testimonials binnen moesten komen. Op deze manier kan je een subjectief onderwerp zoals “reputatie” heel concreet maken.

Door duidelijk en concreet op resultaten te sturen maak je het marketing proces niet alleen eenvoudiger, het werkt ook nog eens motiverend voor teams om vooruitgang te zien.

Benieuwd wat jouw marketingstrategie nog nodig heeft? Maak gratis gebruik van ons Marketing Assessment.


Gratis vrijblijvend advies: IDEFIX Marketing Assessment

Hanne WassinkMarketing richten op resultaten in plaats van abstracte doelen
Share this post

Join the conversation

Typ de onderstaande cijfers over *