0002R1NOVUPXK4TS-C122-F4.jpg

Je bedrijfsvisie gebruiken als kompas in een ‘nieuwe’ B2B wereld

“Inbound marketing: het is dé nieuwe marketing aanpak”

Bij Idefix hebben we wel eens moeite met bovenstaande ‘marketing slogan’. Jij ook? Een oud studie genote vertelde mij onlangs het volgende:

“Ik was laatst op een B2B marketing beurs om geïnspireerd te raken, ik wilde iets leren waar ik wat aan had, wat ik zelf zou kunnen toepassen in mijn baan als B2B Marketing Manager. In plaats daarvan werd ik om ver geblazen door ‘Sales types’, op overtuigende wijze wisten ze me van alle belangrijke marketing trends te overtuigen. Ik had nieuwe software nodig, een nieuw proces, een nieuwe huisstijl. Ik moest mijn SEO keywords anders aanpakken, want we leven in een wereld die op kennis delen is gericht. Want, B2B kopers hebben andere behoeften dan tien jaar geleden. Het punt is, ze hadden allemaal gelijk, wist ik. Maar jeetje, wat moest ik ineens veel…. Ik ging die dag niet geïnspireerd naar huis, nee, sterker nog, ik ging zeer verward naar huis……”

10 buzzwords you should avoid

Het verhaal van mijn oud studie genote zette mij aan het denken en werd langzaam interessante “food for thought” binnen ons Idefix team. Buzzwords, wij kennen ze ook wel. Termen als disruptief, innovatief, optimalisatie, we worden ermee platgegooid. Lopen we niet te hard van stapel? We willen investeren in ‘effectieve’ (maar dure) Adwords campagnes en we huren SEO specialisten in om die campagnes kracht in te blazen. Daarna overtuigt een marketing goeroe ons dat we écht moeten starten met podcasts en video’s. Want: engagement, engagement, engagement. Het draait allemaal om kwalitatieve content. En het moet allemaal NU gebeuren. Gaan we niet te haastig om met digitale ontwikkelingen?

B2B organisatie visie

Mocht je deze uitdaging herkennen, dan wil ik je vragen om voor één seconde alles wat je weet over marketing opzij te leggen. Laat voor heel even los wat je denkt te moeten doen. Even overstappen naar iets anders: de organisatie visie. Wat is die van jouw organisatie? En staat deze ergens opgeschreven? Ik heb het niet over de “over ons” tekst op je website, maar over een verhaal dat je organisatie intern kan gebruiken als kompas.

Een krachtige organisatie visie is er één die als kompas fungeert voor de hele organisatie (niet alleen marketing) en bestaat uit de volgende componenten:

  • Het is geschreven in de tegenwoordige tijd
  • Het beschrijft de waarden waar de organisatie voor staat; waarin we geloven, wat we denken en doen
  • Het draait om een uitkomst; de beste uitkomst die we kunnen bedenken (en waarnaar we leven)
  • Het bevat geen vakjargon, of business termen zoals “maximaliseren” en “minimaliseren”
  • Het is geschreven vanuit intrinsieke passie en is in staat om emotie op te wekken
  • Het stimuleert visuele beeldvorming, binnen het bedrijf, en ook bij de doelgroep

Vermenselijken van de werkplek

Een mooi voorbeeld uit de Tech industrie komt van de digitale service aanbieder Typeform,  cloud software waarmee mensen makkelijk digitale formulieren kunnen maken en verspreiden. Effectief wanneer je marktonderzoek doet of interactie met je netwerk wil stimuleren. Wat ik erg interessant vind aan de visie van Typeform is dat deze in eerste instantie los staat van het digitale product, maar draait om “het vermenselijken van de werkplek” (humanizing the workplace). Deze missie komt terug in slogans zoals:

Om dat vermenselijken van de werkplek om te zetten in actie heeft Typeform gekozen voor communicatie. Aan de hand van interactieve formulieren, met “placeholder text” (woord suggesties in tekstvelden) geeft het bedrijf haar doelgroep strategisch advies over “menselijk” en “pro-actief” communiceren naar klanten. De Typeform visie komt terug binnen alle communicatie uitingen binnen de blog, social media communities, video’s en podcasts. En het werkt, de doelgroep van Typeform voelt zich aangesproken en geïnspireerd om direct aan de slag te gaan met de formulieren. Formulieren die zijn voorzien van prachtig design. Everything adds up.

Deze tools zijn echter pas ingezet nadat alle componenten van de visie compleet waren. Toevallig weet ik dat de visie van Typeform onder andere is gebaseerd op het boek how to win friends and influence people van Dale Carnegie. 214 pagina’s over alle principes die communicatie positief/inspirerend maken. Typeform is hiermee aan de slag gegaan, én met resultaat.

Nu vind ik dit een inspirerend voorbeeld van een tech-bedrijf die haar tech-product in een bredere context plaatst. Ik stel me voor dat marketing managers bij Typeform niet zo snel in de war raken wanneer Marketing goeroe’s hen enthousiasmeren met de laatste digitale trends, slogans, tips en tools. Wellicht filteren ze eruit wat ze nodig hebben en werken ze de uitvoering bedachtzaam uit. Zonder onzekerheid. Simpelweg omdat hun visie stevig genoeg, tijdloos en dynamisch is.

Hanne WassinkJe bedrijfsvisie gebruiken als kompas in een ‘nieuwe’ B2B wereld
Share this post

Join the conversation

Typ de onderstaande cijfers over *