Vision.jpg

Integratie sales en marketing uitdaging voor veel B2B bedrijven

Af en toe voelt het alsof de B2B wereld op z’n kop staat, met al die digitale ontwikkelingen. Hoe veranderen we mee? Het is geen geheim dat veel B2B bedrijven worstelen met de transitie naar nieuwe B2B marketing en sales vormen. Een integrale aanpak, één die dynamisch meebeweegt met online ontwikkelingen en waarbij persoonlijk contact met de klant belangrijk is.

Nieuwe mentaliteit

Eén van de belangrijkste stappen op het gebied van een integrale marketingaanpak is de stap naar een nieuwe mentaliteit. Het gaat allereerst niet om tools of slimme tactieken, het gaat om een algemeen begrip over een nieuwe wereld. Een waarin informatie centraal staat. De wereld waarin de koper niet meer op één plek de salesfunnel binnenkomt, maar op meerdere. Een wereld waarin hij veel meer informatie heeft verzameld voordat hij een aankoop verricht. We bevinden ons binnen een kennisplatform waarin we als B2B bedrijf heel goed onze rol moeten begrijpen. Veel organisaties zien op tegen deze transitie, omdat ze het idee hebben dat de hele organisatie dan op de schop moet. Nieuwe tools, nieuw personeel, nieuwe investeringen. Een complete reset. Dat zorgt voor onnodige stress en verkeerde keuzes met dure prijskaartjes, het kan namelijk makkelijker en efficiënter.

Misvattingen

Er zijn een aantal misvattingen die we graag uit de wereld willen helpen:

  1. Dat de transitie naar een integrale marketingaanpak afhankelijk is van een nieuw, duur CMS systeem (laat je niks aanpraten)
  2. Dat traditionele sales en marketingkennis weggegooid moet worden (je hoeft je trouwe personeel écht niet te ontslaan)
  3. Dat dure AdWords campagnes en korte termijn resultaten dé manier zijn om online succes te behalen.
  4. Dat een integrale marketingaanpak binnen B2B alleen draait om heel veel traffic (integendeel)
  5. Dat het heel erg veel tijd moet kosten om een content strategie op te bouwen.

Het kan makkelijker, maar het is belangrijk dat creativiteit, planning en timing een belangrijkere rol gaan spelen binnen B2B bedrijven. Degenen die dat het beste kunnen oppakken zijn marketing en sales. Of liever gezegd: dat is de rol van Smarketing. De plek waar marketing en sales samenkomen om een integrale, efficiënte strategie uit te voeren waarin beide afdelingen elkaar aanvullen.

B2B marketing oplossing

We hebben te maken met een nieuwe salesfunnel, één die wat langer en dynamischer is geworden. We kijken naar verschillende fasen waarin bewustwording onder potentiële klanten en partners een belangrijke strategische rol heeft gekregen. Waar vroeger de klant pas binnenkwam wanneer hij klaar was voor een aankoop, komt hij nu al binnen wanneer hij juist op zoek is naar informatie. Hij zoekt naar een oplossing. Organisaties hebben er een nieuwe rol bij gekregen: die van de kennisdeler. En dat vraagt om content.  Kwalitatieve, vindbare content met een educatief en oplossingsgericht karakter. En deze kennisdeler (marketing) doet nu de voordeur open, in plaats van de sales vertegenwoordiger.

Wanneer bedrijven kritisch bekijken wat de nieuwe beslissingsfasen voor hun organisatie betekenen, zouden ze beter in kaart kunnen brengen wat er van hen verwacht wordt. Dat houdt in dat uitgebreide en diepe kennis over doelgroep(en) beschikbaar moet zijn voor sales en marketingafdelingen. Daarna is het een kwestie van creativiteit, planning en timing.

Wil je meer lezen over praktische oplossingen? Download hieronder onze visie op de transformatie naar een integrale B2B marketing aanpak.


Van Lead Generation naar Demand Generation

Hanne WassinkIntegratie sales en marketing uitdaging voor veel B2B bedrijven
Share this post

Join the conversation

Typ de onderstaande cijfers over *