De trouwe lezers van onze blog weten dat wij succes vaker bij onszelf zoeken dan in de buitenwereld. Want echte groei begint binnen je eigen organisatie, de plek waar je kwaliteit kunt scheppen. Dat betekent niet dat het onbelangrijk is om jezelf met anderen te vergelijken. Hoe doe jij jij het ten opzichte van je concurrent? En wat is het gemiddelde conversiepercentage van Adwords campagnes binnen je branche? Eens in de zoveel tijd is het goed om hiernaar te kijken. Vandaag leggen we uit hoe je kunt kijken naar de benchmarks van de Tech branche, wanneer het Adwords betreft. En we geven je een hele fijne tip over Google Adwords cadeau!

Het bepalen van succes

Of je nou voor het eerst begint met een online campagne of al enige ervaring hebt, het blijft lastig om te beoordelen hoe goed je campagnes presteren. Het is natuurlijk heel mooi als je tweede campagne beter converteert dan de eerste, maar heb je je campagne ook al vergeleken met de industrie? Hoe succesvol ben je als tech bedrijf binnen de tech industrie? Deze cijfers zijn interessant, met name omdat de tech branche het online landschap steeds meer overneemt. Prospects verrichten hun aankopen steeds vaker online, zoeken naar informatie om de beste deals te vinden. Als tech bedrijf wil je deze prospect natuurlijk op je website krijgen.

 

De kracht van Google Adwords

Wist je al dat de tech branche het heel erg goed doet binnen Google Adwords? Bij lanceringen van nieuwe software, apps of andere technologie wordt 9 van de 10 keer Adwords ingezet om de campagne een flinke boost te geven. Toeval? Nee, want in de praktijk is gebleken dat de “Click through rate” van tech advertenties hoog is. Bij het zoeken naar technologische oplossingen blijkt google een groot favoriet binnen de zoektocht. Hoger dan binnen andere branches.

En dat komt terug in onderstaand onderzoek dat Wordstream afgelopen jaar deed binnen verschillende branches.

Google Display Ad’s

Binnen onderstaande graphic is het vooral interessant om te zien hoe goed Google Display ad’s presteren binnen de Tech branche, bijna 1% van Google Display Ad’s converteert naar nieuwe klanten. Binnen andere branches, bijvoorbeeld personeel recruitment, blijken google display advertenties minder effectief te werken. Het zoekgedrag binnen de Tech industrie is dus heel anders dan in andere branches. Wat ook interessant is om te zien in het onderzoek van Wordstream (maar wat je niet terug ziet in de graphic) is dat de “cost per click” relatief laag is binnen de Tech branche, het gemiddelde ligt namelijk op maar $ 0.20 cent per click. Dat betekent dat wanneer je advertentie goed is afgestemd op de customer journey (de verschillende klant fasen),  en je advertentie gericht is op iemand die al prijsvergelijkingen aan het maken is (de laatste fase voor een aankoop) de kans op een aankoop zeer groot is. Dan is 0.20 cent ineens heel weinig toch?

 

Een groeiende B2B Contact database

Als laatste tip willen we je meegeven dat het heel slim is om je blog of landingspagina te koppelen aan een Google Display ad. Wanneer als je als “call to action” binnen je landingspagina een formulier inzet om contactgegevens te verzamelen, houd je interessante klanten binnen je prospect pool. Zorg wel voor een mooi content aanbod, je vraagt iets van iemand, geef dan ook iets terug. Bijvoorbeeld het downloaden van een gratis whitepaper, of een korting op een volgende aankoop. De volgende keer kan je dan (kosteloos) je nieuwe aanbiedingen in een nieuwsbrief versturen. En dat kan voor toekomstige campagnes zeer positieve resultaten brengen. Een groeiende contact database is een belangrijk fundament binnen je marketing strategie. En laten we niet vergeten dat met name in de Tech branche de investering in een zakelijke relatie op de lange termijn wenselijk is. De kans is groot dat jouw klant de volgende weer bij je terug komt….

Maak ook effectiever gebruik van Google Adwords, of landingspagina’s die goed converteren. Zo zorg je binnen no time voor een hoger conversiepercentage. Benieuwd hoe je dat het beste kunt aanpakken? En hoe je voor sterke copy zorgt?We geven je nu graag vrijblijvend advies over het opzetten van een sterke campagne. Bij Idefix maken we gebruik van tools en kennis waarmee we resultaten altijd kunnen garanderen.
edwin-vrijblijvend-sparren

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *