Als we het hebben over digitalisering blijft onze focus vaak te lang hangen op de snelle ontwikkeling van technologie. Hoe groeien we mee? Welke update of tool hebben we nog nodig en hoe snel kunnen we deze implementeren? Maar in plaats van ons te richten op de functionaliteit van technologie kunnen we beter kijken naar het gebruik ervan. Dat prachtige CMS systeem van duizenden euro’s, brengt deze wel het beste uit de medewerker naar boven? “We’re pretty bad at predicting how technology will be used in practice”, zegt specialist digitale ontwikkeling Sam Marshall. Volgens Marshal moeten we niet proberen een early adopter te zijn, als dat niet past bij het karakter en de werkwijze van de organisatie. Wat werkt wel? De (jouw) medewerker centraal zetten binnen het digitaliseringsproces.

De juiste digitale versterking

Dan maar niet teveel investeren in een digitale omgeving als je er de ballen verstand van hebt? Juist wel. Maar focus op de behoeften van je organisatie op verschillende niveaus. Kijk naar het salesproces in zijn geheel. Kijk naar de rol van verschillende afdelingen en teams binnen dat salesproces. En uiteindelijk naar de dagelijkse taken van één medewerker. Het gaat er uiteindelijk om dat je een collaboratieve, productieve maar vooral interactieve organisatie ondersteunt die resultaten teweeg brengt. Zodra je een helder overzicht hebt van de werkwijze op macro- en microniveau van jouw organisatie, kan je een digitale omgeving inrichten die hierbij past. Zo vermijd je onnodige technologische toeters en bellen die geen waarde gaan toevoegen binnen jouw organisatie.

Begin met een test pilot

Om terug te komen op de quote van Sam Marshall, het blijft altijd lastig om goed te voorspellen hoe jouw organisatie gaat functioneren binnen een nieuw systeem. Hoe sterk de prognose ook is. Plan daarom testperiodes in met verschillende teams, binnen verschillende afdelingen. Kijk naar hun gedrag, hun beleving, binnen een periode van minimaal drie of vier maanden. Misschien zelfs langer, afhankelijk van hoe groot de digitale stap is voor jouw medewerkers.

Stel jezelf na zo’n testperiode de volgende vragen:

  1. Zijn mijn medewerkers op technisch vlak adequaat genoeg om de omslag met dit systeem efficiënt te maken?
  2. In hoeverre versterkt en vereenvoudigt dit systeem het salesproces voor een afdeling?
  3. In hoeverre versterkt en vereenvoudigt dit systeem het salesproces voor een medewerker?
  4. Met welke valkuilen moeten we rekening houden wanneer we dit systeem binnen de hele organisatie gaan implementeren?

“We should define the principles of what matters to people, and keep that as the constant as our digital workplace evolves.” – Sam Marshall


Download Gratis Whitepaper '30 Beste Leadgeneratie Tips'



Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *