Vorige week spraken we over de voordelen van social selling op Linkedin en stap 1 van een effectieve Linkedin strategie: het bouwen van je persoonlijke merk. Nog even terug lezen? Social selling is het kwalitatief presenteren van jezelf (zonder koude verkooppraat) en je verbinden met professionals die passen bij jouw (b2b) netwerk. Want je wil toch zaken doen met de juiste mensen?

Vorige week spraken we over de voordelen van social selling op Linkedin en stap 1 van een effectieve Linkedin strategie: het bouwen van je persoonlijke merk. Nog even terug lezen? Social selling is het kwalitatief presenteren van jezelf (zonder koude verkooppraat) en je verbinden met professionals die passen bij jouw (b2b) netwerk. Want je wil toch zaken doen met de juiste mensen?

Wanneer je de eerste stap hebt gezet en een krachtig Linkedin profiel hebt neergezet is de tweede stap het vinden van de juiste professionals. Hoe pak je dat slim aan?


Download Gratis LinkedIn Checklist

Stap 2: de juiste professionals vinden op Linkedin

Een kwalitatief Linkedin netwerk bestaat uit relaties die interessant zijn op de lange termijn. Bijvoorbeeld professionals binnen jouw branche, maar ook professionals die raakvlakken delen binnen jouw visie en ideeën. Niet alleen handig om prospects te vinden of andere potentiële partners, je zorgt ook voor een dosis inspiratie en de kennis van nu. Maar hoe pakken jij en/of je b2b verkopers deze zoektocht praktisch aan? Heel simpel, door rekening te houden met vijf zogenaamde ‘zoekfactoren’  van Linkedin. De Linkedin social selling index (SSI) meet hoeveel jij zoekt naar professionals en groepen, hoe beter je dat doet, hoe beter je gevonden wordt door mensen die voor jou interessant zijn. Handig toch?

Binnen het zoeken meet Linkedin de volgende factoren (Frankwatching, 2016):

  1. Professionals In je eigen netwerk (profielbezoek 1e en 2e lijn)
  2. Bij prospects (profielbezoek 3e lijn en verder)
  3. Hoeveel eenvoudig zoekgedrag
  4. Hoeveel uitgebreid zoekgedragingen
  5. De populariteit van je LinkedIn-profiel (aantal profielbezoeken)

Houd er rekening mee dat verbinden op Linkedin vooral draait om het delen van dezelfde interesses. Door de juiste content op je profiel te plaatsen, denk aan blog-artikelen, whitepapers en andere content producten, trek je mensen naar je profiel die voor jou interessant zijn. Met deze mensen wil je de dialoog aangaan. Voorkom hierbij eenrichtingsverkeer, de tijd van alleen zenden is voorbij. Verdiep je in interesses van andere professionals binnen jouw branche, reageer op waardevolle content, kijk naar je tijdlijn met een selectieve blik. Wat vind je relevant? Nodig vervolgens de mensen uit waarmee je in gesprek komt. Kwaliteit is dé drijfveer van dit sociale platform. Neem een half uur per dag de tijd voor een Linkedin zoektocht, meer heb je niet nodig.

TIP: Een handige manier om makkelijk terecht te komen bij interessante onderwerpen en professionals is door je aan te sluiten bij Linkedin groepen. Hoe meer overeenkomsten jij hebt met groepen en professionals binnen jouw netwerk, hoe hoger jouw SSI-score is.

Voorbeeld:
wanneer je bijvoorbeeld weet dat jouw doelgroep zich interesseert in de technologische ontwikkelingen binnen b2b, zoek dan naar kennisgroepen die om dit onderwerp draaien. Die zijn er genoeg, van klein tot heel groot. Bijvoorbeeld de Amerikaanse B2B Technology Marketing Community, misschien wel de meest populaire groep binnen dit onderwerp. Een in technologie geinteresseerde b2b professional vind je hier absoluut. Ook binnen jouw regio.

B2b Leads vinden via Linkedin

Maar het kan nog specifieker, want jouw b2b verkopers kunnen hun prospects makkelijk vinden op Linkedin. Namelijk met de Linkedin Sales navigator. Deze tool meet heel nauwkeurig de algoritmes binnen Linkedin, waardoor je heel waardevolle en specifieke zoekresultaten krijgt. Daarbij ontvang je met de sales navigator van Linkedin lead suggesties die op maat zijn gemaakt op basis van jouw doelstellingen. Ook kan je op een eenvoudige manier al je leads bewaren en lijsten maken op basis van groepsgerichte categorieën. Met de Linkedin Sales Navigator blijf je ook up to date wat betreft interessante ontwikkelingen binnen jouw branche, want je ontvangt nieuwsberichten van Linkedin waarmee je op de hoogte blijft van de interesses (trending topics) van jouw prospects. Zo heb je focus op wat voor jouw business belangrijk is. (business.linkedin, 2016)


Download Gratis Whitepaper '30 Beste Leadgeneratie Tips'




Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *