Binnen B2B, en met name binnen de Tech branche, is het voor veel organisaties een grote opgave om een B2B blog te beginnen. We horen vaak het argument “weinig tijd”. De wens om een goedlopende blog te hebben is vaak wel aanwezig, maar waar halen we de tijd vandaan? Daarbij zien we dat B2B bedrijven zeer kritisch zijn, als het op kwaliteit van content aankomt. “We willen niet zomaar ergens over schrijven”.  Logisch. En die perfectionistische houding maakt de stap naar een B2B blog extra groot. Toch is bloggen een minder grote opgave als je zou denken en dé manier om je online bereik effectief te vergroten. Via een goede blog zorg je voor engagement. Met maar twee stappen zet je op eenvoudige wijze een succesvolle blog op.

Stap 1: Voorbereiding van een B2B blog

Het moeilijkste en meest tijdrovende werk zit eigenlijk in de voorbereiding van een B2B blog, niet in het schrijven zelf. De voorbereiding draait om het bedenken van thema’s, onderwerpen en invalshoeken die een blog interessant maken voor je doelgroep. Heb je al veel kennis over je doelgroep? Weet je waar pijnpunten en interesses liggen? Dan is de stap naar een succesvolle B2B blog heel eenvoudig. Start met een contentkalender, bedenk samen met een team van specialisten welke onderwerpen interessant zijn. Op dit punt hoef je nog niet eens een B2B blogger te hebben aangewezen. Een voorbereiding draait vooral om een strakke planning.

Voorbeeld: Bedrijf X is een e-commerce software aanbieder en heeft de volgende blog artikelen ingepland:

  1. Hoe een digitaal platform online verkoop kan stimuleren
  2. Drie manieren waarmee je het e-commerce proces nog eenvoudiger maakt
  3. De route naar een high performance E-commerce platform

Bedrijf X bezit voornamelijk kennis over het opzetten van digitale e-commerce platforms die oplossingen garanderen voor e-commerce ondernemers. Aan de hand van een blog wil bedrijf X de doelgroep helpen om het proces eenvoudiger, sneller en succesvoller te laten verlopen. Kijk, dat is een specifiek doel waar bedrijf X haar hele blog omheen kan bouwen.

Stap 2: Het aanwijzen van een B2B blogger

Het blog-proces hoeft niet perse de verantwoordelijkheid van één persoon te zijn. Stel, bedrijf X blogt over de volgende twee onderwerpen binnen hun specialisme: digitale ondersteuning en sales tactieken. Twee verschillende subcategorieën binnen e-commerce die beide om ander soort kennis vragen. Per categorie wordt één blogger aangewezen. Een platform ontwikkelaar binnen de organisatie schrijft één artikel per week over de functionaliteit van hun producten. Inhoudelijke specialistische stof. Daarnaast wordt een enthousiaste sales medewerker met een scherpe pen aangewezen om te schrijven over slimme sales tactieken. Ieder schrijft een artikel van circa 400 woorden per week, en een projectmanager wordt aangewezen op het proces te ondersteunen. Bijvoorbeeld het verzamelen van alle content, inplannen van meetings en het redigeren van artikelen. Dankzij de blog heeft bedrijf x 1000 meer website bezoekers per maand, waar ze gemiddeld 20 kwalitatieve leads uit halen. Dat zorgt voor extra motivatie bij de bloggers!

Door taken strak te verdelen wordt een proces zoals bloggen ineens heel tastbaar en minder tijdrovend.

Benieuwd hoe je een blog beter kan laten aansluiten op de doelgroep? Zet dan de persona van jouw organisatie centraal binnen alle (online) communicatie. Hoe je dat doet hebben we uitgebreid beschreven in het Implementatie Persona Werkblad. Download deze nu gratis, na het lezen weet je precies welke content jouw blog succesvol maakt.



New Call-to-action

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *