B2B leads, het klinkt soms een beetje als een term in de verte. Een honingkorf waar je steeds niet bij kan, terwijl je er ongelofelijk veel moeite voor doet om deze naar je toe te halen. Wat gaat er mis? Het gaat vaak mis bij de aanname dat je doelgroep moeilijk te bereiken is, terwijl je als B2B specialist of aanbieder er vaak met je neus bovenop zit. Althans, als je op de juiste plek het gesprek aangaat.

LinkedIN als trefpunt

LinkedIN zien we vaak als een interactieve verzameling van CV’s. Een etalage waar iedere professional schreeuwt om aandacht. Die mindset van “zenden”, daar moeten we eigenlijk vanaf. Elk social medium, of het nu om LinkedIN gaat of een andere, is een trefpunt waar individuen en groepen op dynamische wijze met elkaar in aanraking komen. Dynamisch, omdat mensen via verschillende incentives met elkaar verbinden. Vooral op LinkedIN draait alles om interesse, industrie en onderwerp, zorg ervoor dat je up to date bent binnen je eigen industrie.

Linkedin groepen, en wat je ermee moet doen

Die B2B leads? Die zitten allemaal op Linkedin, dus waarom zit jij daar nog niet? Topverkopers zitten minstens 6 uur op Linkedin, ze vinden er ROI (saleshacker, 2015). Wat je moet doen is groepen zoeken die groot zijn en actief. Er zijn dus ook veel groepen die niet onder deze criteria vallen, waar een half jaar geleden voor een laatst een post werd gedeeld, deze wil je vermijden. Voorbeeld: ben je een B2B Tech bedrijf? Zoek dan naar groepen over B2B technologie software. Let specifiek op de onderwerpen waarover gesproken wordt, bijvoorbeeld uitdagingen en oplossingen. Hier pas jij met jouw industrie kennis tussen.

Nog een tip: zoek alleen naar “members only” groepen, want alleen binnen exclusieve groepen worden kwalitatieve gesprekken gevoerd. Openbare groepen overstromen van commerciële verkopers, deze wij je absoluut vermijden. Niemand zit te wachten op enkel een commercieel aanbod.

 


Let op promotie mogelijkheden

Ook al ben je op zoek naar leads, je wil hier niet mee te koop lopen. Wat je in eerste instantie wil is netwerken met mensen die jouw interesses delen. Je bent nu dus onderdeel geworden van een groepsdiscussie, en nu? Nu ga je actief reageren, vragen stellen en likes geven. Doe dit niet willekeurig, let op de onderwerpen die relevant zijn voor jou. Zie je niet echt een relevante discussie? Start er dan zelf één, stel een vraag, start een poll, vraag mensen om hun mening. Met welke uitdaging worstelt het publiek? Praat over de oplossingen voor deze uitdagingen, op dit level wil je terechtkomen.

Zorg ervoor dat je minstens drie keer in de week actief bent en betrokken. Je kan jouw betrokkenheid meten in het “group contribution level” balkje.

Maak ondertussen een lijst aan van potentiële prospects, houd bij welke onderwerpen en uitdagingen voor hen relevant zijn. Deze mensen kun je op den duur toevoegen aan je eigen netwerk, om vervolgens een privé gesprek aan te aan via je inbox. Het is prima om binnen een kwalitatief gesprek een kwalitatief aanbod te doen. Maak bijvoorbeeld gebruik van landingspagina’s en formulieren waar je gesprekspartner gratis whitepapers met tips en informatie kan downloaden.

Je zult merken dat het niet meteen makkelijk gaat, dat LinkedIN netwerken. Maar zodra je er tijd en energie in steekt, verschillende methodes test om je aanbod in de markt te zetten, zul je er snel achter komen wat wel en niet werkt.

Zit je in een goede sales flow en wil je nog meer tips en trucs omtrent B2B Tech leadgeneratie? De beste vind je in “30 tips voor je Tech-bedrijf” en kan je hieronder gratis downloaden.



Tips online leads b2b leadgeneratie demand generation




 

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *