Wist je dat het gebruik van data jouw baan als sales professional een stuk makkelijker én leuker kan maken? Data is het kompas waarmee B2B sales medewerkers doelgericht op resultaten kunnen sturen. Maar nog maar weinig organisaties maken efficiënt gebruik van data analytics. Bijvoorbeeld real-time data. Vaak zijn ze nog niet genoeg op de hoogte van de voordelen. Zonde, want sturen op real-time data kan ervoor zorgen dat je prospect binnen no time een nieuwe klant is.

Real time B2B sales momenten

Stel je eens voor dat je B2B software verkoopt, en dat je snel demografische informatie over de klant die nu op je website zit kan zien. Maar wat nu als je ook nog eens informatie hebt over voorgaande aankopen, bezoeken en contactmomenten met jouw organisatie? Toegang tot data, precies op het moment dat jouw prospect in contact met jouw organisatie staat. Stel je eens voor hoeveel effectiever (en gemotiveerder!) jij of jouw sales team te werk kan gaan.

In de basis is dit waar real-time data om draait, informatie tot je beschikking hebben op het moment dat het contact met een geïnteresseerde prospect warm is. Niet alleen binnen je sales team, ook binnen sales management werkt het zeer motiverend om op “real time sales momenten” te kunnen sturen. Tijdens iedere meeting kan je positieve resultaten laten zien, en dat zorgt voor energieke meetings waar je zin hebt om te komen.

 

De voordelen van real time voor B2B

Er zijn een aantal redenen die real time met name voor B2B interessant maken:

1.Betere klantervaring

Dit is eigenlijk de grote winnaar wat real-time binnen B2B betreft. Snel reageren nadat een prospect op de website is geweest verhoogt de kans op een aankoop aanzienlijk.

2.Betere merkbeleving

Maar niet alleen dat, snel reageren en service verlenen versterkt ook de merkbeleving bij je klant. Wanneer hij op zoek is naar een oplossing voor een probleem, ben jij de eerste die hem die oplossing biedt.

3.Beter zicht op website activiteiten

Niet alleen de klantervaring wordt versterkt door de inzet van real time informatie. Je medewerkers kunnen namelijk ook vaker in de gaten houden hoeveel downloads (bijvoorbeeld van brochures) of aanmeldingen (bijvoorbeeld van de nieuwsbrief) er gedaan worden.

Het zou kunnen dat je graag met data aan de slag wil gaan, omdat het je dag makkelijker en leuker gaat maken. Maar hoe overtuig je je baas hiervan? Hoe zorg je ervoor dat hij inziet dat het hem iets gaat opleveren? In plaats van kosten? Om je hierbij te helpen hebben wij een mooi document ontwikkeld waarin we alle argumenten hebben gezet waarmee je je baas kan overtuigen.

Na het lezen ken je de relevantie van de zes belangrijkste meetwaarden:

  1. Hoeveel budget geef je uit aan nieuwe klanten
  2. Weten welk deel van het budget opgaat aan nieuwe klanten
  3. Hoe verhoud de Customer Lifetime Value zich tot de corporate waarde?
  4. Verhouding van welk deel marketing verantwoordelijk is voor elke klant
  5. De door Marketing beïnvloede klant in het gehele koopproces



PDF Zes Data Metrics voor ROI in online data analyse bij B2B

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *