Blog_5_-_data_meten.jpg

Hoe een salesmanager de juiste data doelgericht kan meten

Je zult het met me eens zijn wanneer ik zeg dat een salesstrategie anno nu onderbouwd is met kwalitatieve data. Tegenwoordig beschikken we over meer data dan ons eigenlijk lief is. Dat maakt het niet makkelijker om te weten welke inzichten we nodig hebben, je lijkt door de bomen het bos niet meer te zien. Toch brengt deze hoeveelheid data ons juist goed nieuws: we kunnen doelgerichter te werk gaan dan ooit tevoren. De uitdaging is om uit deze enorme stroom van beschikbare klant- en salesinformatie de juiste data te filteren. Hoe pak je dat doelgericht aan?

Zorg er allereerst voor dat je een concreet antwoord hebt op deze twee vragen:

1. Welke data is voor onze organisatie relevant? Afhankelijk van je doelgroep(en) en doelstellingen 

2. Met welke software kunnen we deze data effectief meten?→ Afhankelijk van het antwoord op vraag 1

Lees hier hoe je je doelstellingen effectief vorm geeft )


Begin breed binnen je data analyse

Of je nu met Salesforce of een ander CRM systeem werkt, start bij het meten van data met een zo breed mogelijk perspectief. Zorg ervoor dat jouw IT’er je hierbij zo effectief mogelijk ondersteunt, door bijvoorbeeld data snel toegankelijk te maken. Een goede IT’er heeft daarbij een adviserende rol, zodat je goed begrijpt waar je naar kijkt en snel de juiste inzichten kan vergaren. In principe zou je elke dag je analyse (real time) moeten kunnen verversen, om zo de actuele cijfers te kunnen inzien. Is dat bij jouw organisatie het geval? Voor structurele trends zal je moeten inzetten op een meetperiode van 3 maanden. Dit is het tijdsframe waarin je een trend op z’n vroegst kan spotten. Om data vanuit verschillende perspectieven te kunnen begrijpen, het totaalplaatje, is het aan te raden om te werken met dashboards. Dashboards zorgen ervoor dat je een team creëert rondom gelijkwaardige doelen, waarbij iedereen op dezelfde manier succes meet. Maar ook dat iedereen de focus legt op dezelfde doelstellingen.

Duik de diepte in binnen je dashboard

Het voordeel van Dashboards is ook dat je diep kan meten. Parallellen kan leggen tussen (koop)gedrag, tijd, en doelgroep categorieën bijvoorbeeld. Dit geeft je inzichten waarop je heel adequaat en resultaatgericht je salesteam kan aansturen. Om dit te bereiken moet je je dashboard zo efficiënt mogelijk inrichten, alleen dan kan hij fungeren als de spil van je organisatie.

Dit bereik je onder andere door:

1. Elk team zijn eigen discipline te geven…

Ten eerste moet elk sales en marketing team zijn eigen dashboard hebben. Daarnaast gebruik je een overkoepelend dashboard voor alle teams. Deze moeten goed op elkaar zijn aangesloten. Dit zorgt ervoor dat elk team begrijpt hoe hij presteert binnen het grote geheel.

2. Duidelijke KPI’s te formuleren….

Door goed te bepalen welke KPI’s als leidraad dienen creëer je duidelijkheid voor de verschillende teams. Controleer bij alle teams regelmatig of zij daadwerkelijk de juiste feiten volgen. Zo is het makkelijk om alle hoofden dezelfde kant op te houden.

3. Een realistisch beeld van je customer journey te scheppen….

Je bouwt je dashboard rondom je customer journey. Maak van zoveel mogelijk stappen binnen de customer journey een rapport aan binnen je dashboard. Welk gedrag laat de klant zien binnen welke stap? Met deze informatie kan je heel concreet de saleskanalen afstemmen op de behoefte van de klant.

Benieuwd welke data binnen jouw analyse nog ontbreekt? Wij adviseren je graag over het verkrijgen van de juiste data.

beheerderHoe een salesmanager de juiste data doelgericht kan meten
Share this post

Join the conversation

Typ de onderstaande cijfers over *