We hebben het al eerder gehad over de effectiviteit (en het belang!) van data meting: inzichten als richtingwijzer gebruiken voor de koers van de klantreis. Met andere woorden, in staat zijn om effectievere marketing activiteiten aan te sturen waar je doelgroep beter op reageert. Veel sales- of marketing managers hebben het doel om de reis van de klant te verkorten, zodat de drempel naar een aankoop minder groot is. Maar om dat te weten heb je meer inzichten nodig over je doelgroep: data. Bijvoorbeeld over het gedrag van websitebezoekers, op welke punten ze afhaken en op welke punten ze juist een incentive krijgen om de stap richting een aankoop te zetten. Maar waar welke data we daarvoor nodig hebben is niet altijd duidelijk….

Herken je de onderstaande uitdagingen?

  1. Er gaat teveel tijd verloren aan het opvolgen van een prospect
  2. Ondanks een zeer gedreven sales team worden er niet genoeg offertes opgevraagd
  3. Je haalt (nog) niet voldoende inzicht uit eigen data
  4. Je wil weten hoe een efficiënter sales proces eruit kan zien

De juiste data gebruiken

Ja, het kan eenvoudiger en goedkoper. Eenvoudiger, omdat je salesteam veel doelgerichter te werk kan gaan (echt!). Dat kan zodra ze handelen op basis van concrete inzichten die hen (digitaal) sneller naar een prospect gaan leiden. En andersom, een prospect sneller naar jouw sales team. Hierbij is het van belang dat je weet welke (web)data je nodig hebt. Noodzakelijk om te investeren in een heel langdurig en intensief onderzoek? Absoluut niet. Met de juiste specialistische kennis weet je al heel snel waar je op moet letten, en welke data jouw sales proces makkelijk gaat maken. Bijvoorbeeld welke website bezoekers prospecten zijn, en welke juist niet (en je dus links kan laten liggen, waarmee je enorm veel tijd bespaart).

Het juiste publiek aantrekken

Een goed voorbeeld is de organisatie Velianen, een interim bureau gespecialiseerd in lastige IT projecten. Hier zagen wij hoe we echt verschil konden maken door eigen data van een bedrijf in te zetten om zo het sales proces anders in te delen en heel gericht bezoekers aan te trekken. Nadat we web-data centraal hadden ingezet kwamen vanuit Google, LinkedIn en Youtube wekelijks tientallen relevante bezoekers naar de website. Deze worden vervolgens tot interactie verleid met unieke content, passend bij hun eigen behoefte en profiel.  Daarbij komt de buyers journey weer van pas. Zo is het een stuk makkelijker geworden om met elkaar aan tafel te komen.

Met de focus op de juiste plek bereik je dus sneller resultaat en verkort je een langdurig salesproces.

Benieuwd hoe je de funnel van jouw organisatie beter in kaart brengt? Om dit op effectieve wijze te doen hebben wij een inventarisatie sheet ontwikkeld, deze kan je hieronder gratis downloaden (mocht je deze nog niet hebben). Na het lezen begrijp je de volgende punten beter:

  • Hoe de sales funnel van vandaag eruit ziet 
  • Welke metrics de meeste focus en aandacht nodig hebben



B2B Marketing data checklist