Er zijn verschillende marketing methodes en technieken om je marketing resultaten te verbeteren, om meer prospects aan te trekken. Maar hoe zorg je ervoor dat je team deze op een concrete en meetbare manier oppakt? Vandaag gaan we bespreken hoe je de marketing activiteiten van je team afstemt op de Customer Journey: de fases waarin de potentiële klant verkeert voordat hij een aankoop verricht. Met meer inzichten versterk je de motivatie en focus van je team. 

In dit artikel vind je de richtlijnen van een B2B marketing strategie die meer prospects aantrekt. Hierbij is één van de belangrijkste focuspunten het gebruik van data, die van je doelgroep. Veel B2B organisaties werken nog te vaak met te weinig gegevens van hun persona (profiel van de doelgroep), dat is jammer want met een duidelijke persona maak je sneller contact met een geïnteresseerde doelgroep. Tegen 2020 zal dé marketing ervaring binnen B2B volledig draaien om de ervaring van de prospect. De tijd om te schakelen is nu. (walkerinfo. 2015)

De belangrijkste B2B marketing vragen

Voordat je je eigen marketing strategie onder de loep neemt en aanpassingen verricht binnen de marketing activiteiten van je team, is het heel belangrijk om op de hoogte te zijn van de huidige ontwikkelingen en inzichten te vergaren binnen je eigen branche en organisatie:

  • Wat zijn onze grootste marketing uitdagingen?
  • Wanneer ontstonden deze uitdagingen?
  • Welke factoren zijn hierop van invloed?

Met concrete antwoorden op bovenstaande vragen kom je er snel genoeg achter wat jouw uitdagingen zijn op B2B marketing vlak. Daarna is het aan te raden om je team zo duidelijk mogelijk te instrueren op basis van de buyers persona (profiel van je prospect, klik hier).

Voldoende gegevens van de buyers persona verzamelen

Een grote valkuil is vaak dat er onvoldoende gegevens zijn van de prospect. Voor het marketing team is het dan lastig om de juiste timing te hebben en de juiste marketing ervaring te creëren. 70% van de Customer Journey (tip: klik op deze link om de Customer Journey even goed door te nemen) moet zijn doorlopen voordat het sales team van jouw organisatie een prospect aan de lijn krijgt. Zo zorg je voor warme leads, in plaats van koude leads.

(thedma, 2015)

Stap voor stap intunen op de Customer Journey:

Maar hoe maak je op een effectieve manier de switch naar een resultaatgerichte strategie?

Wij raden de volgende stappen aan:

1. Stel allereerst één iemand verantwoordelijk voor het regelmatig bijhouden en aanpassen van een “data verzameling” van je persona. Degene die deze rol op zich neemt moet vooral zorgen de sales afdeling inzicht blijft houden in het profiel en belevingswereld van de prospect.

2. Om resultaten goed te voorspellen is het belangrijk om te segmenteren en modelleren. Zorg ervoor dat je verschillende variabelen vaststelt om jouw succes te definiëren. Voorbeeld: kijk je naar het aantal bezoekers op je website? Of zijn het aantal inschrijvingen van je nieuwsbrief juist belangrijk? Bepaal goed wat marketing succes voor jouw organisatie betekent. (quora, 2014)

3. Kijk naar je communicatie kanalen, welke actie kan via welk kanaal het dichtste in de buurt komen van jouw verwachte resultaat? Voorbeeld: een inschrijving van een nieuwsbrief kan je promoten via je website, maar ook via een betaalde Linkedin advertentie. Of allebei. Ook kan je organisaties persoonlijk een follow up mail sturen waarin je nogmaals refereert naar je promotie campagne.

Tip: vraag prospects, of andere mensen die passen in de persona, op welke tijdstippen zij het liefste een nieuwsbrief zouden willen ontvangen. Een nieuwsbrief kan je extra waardevol maken door er speciale promo-acties in te verwerken. Stel ook hier een doelstelling aan vast ( bijvoorbeeld een x-aantal inschrijvingen)

4. Kijk naar de resultaten van je marketing activiteiten. Hebben de inspanningen van het marketing team de juiste resultaten bereikt? Op welk vlak moet je bijsturen?

(thedma, 2015)

Benieuwd welke data gegevens van jouw organisatie belangrijk zijn om je marketing activiteiten beter af te stemmen op de Customer Journey? Download het gratis marketing assessment van Idefix voor nieuwe marketing inzichten.


Gratis IDEFIX Marketing Assessment



Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *