Anno 2015. We worden om de oren geslagen met begrippen als ‘inbound marketing’, ‘online marketing’ en ‘content’. Data is een centraal thema binnen deze onderwerpen in de marketing. Waarom willen bedrijven deze data zo graag in hun bezit hebben en wat kunnen ze er precies mee? Ik neem je graag mee in de wereld die draait om het spoor van online data.

Persoonlijke verleiding
Als ondernemer wil je natuurlijk graag dat jouw product of dienst goed onder de aandacht wordt gebracht. Het spoor van online data kan je daarbij helpen. Iedere consument laat online een spoor van data achter en dat wordt opgeslagen. Als je meer van je (potentiële) klant weet kun je daar beter op inspelen. Zo kun je met een goede marketingcampagne er voor zorgen dat jouw doelgroep getriggerd wordt om vaker op jouw website te kijken. Voorbeeld uit de praktijk: Een consument zoekt een leren jas bij een online warenhuis. De bel gaat en hij vergeet te bestellen. De volgende dag bezoekt dezelfde consument een online nieuwspagina en ziet als advertentie precies die jas die hij gisteren wilde bestellen. Dankzij deze advertentie heeft hij de jas vandaag alsnog besteld.

Eenmaal besteld
Zodra de jas is besteld heeft het bedrijf naast het online zoekgedrag, ook de persoonlijke informatie van deze consument en zullen ze hier dankbaar gebruik van maken. Vanaf nu ontvangt de consument wekelijks een nieuwsbrief in zijn digitale postvakje met content dat is aangepast op zijn persoonlijke interesses en zoekgeschiedenis. Slim hè, dat inbound marketing? Grote kans dat deze consument nog een keer bij hetzelfde online warenhuis bestelt. Zo leren bedrijven de consument steeds beter kennen. Hoe meer data, des te persoonlijker de relatie wordt. 

Business 2 business (B2B)
Tussen bedrijven onderling werkt het eigenlijk precies zo. Als bedrijf laat je ook een online spoor van data achter door de content die je leest, upload, bekijkt en deelt. Hierdoor komen bepaalde aanbiedingen regelmatig ‘spontaan’ naar boven wanneer je op zoek bent naar bijvoorbeeld een nieuwe inboedel voor jouw kantoor of de mogelijkheid om USB-sticks te laten bedrukken met het bedrijfslogo. En dat, dat kan jouw bedrijf ook doen. Als je maar iets doet met de data die jouw doelgroep je in handen drukt.

Hoe gebruik je die data?
Als administratiekantoor wil je dat jouw website bezocht wordt op het moment dat de jaarlijkse belastingaangifte voor de deur staat. Je kunt potentiële klanten een e-mail sturen zodat ze jou niet vergeten bij deze belangrijke opdracht. Maar hoe krijg je de e-mailadressen van deze potentiële klanten? Daar zijn een legio aan mogelijkheden voor. Zo kun je ze een beknopte uitleg over de aangifte laten downloaden via jouw website, mits ze hun gegevens achterlaten. Op die manier kun je ze benaderen op de momenten dat jij dat belangrijk vindt en zorg je voor een persoonlijke relatie dankzij de content die je levert in een persoonlijk bericht. Vertaal deze situatie nu eens naar jouw bedrijf en kijk eens wat jij hier meer mee zou kunnen doen. Wees creatief en je komt een heel eind!

Vind je het lastig of heb je er totaal geen kaas van gegeten? Geen zorgen, neem gerust contact op met IDEFIX Effectieve Overtuiging en we helpen je graag op weg!

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *