Als sales- of marketing manager hoeven we je niet veel uit te leggen over imago, iets verkopen. Maar hoe zit dat met de marketing van jezelf? Hoor jij nog bij de groep die hevig protesteert tegen de inzet van je eigen social media? Als je een beetje een nuchtere persoonlijkheid hebt zal het antwoord op deze vraag vast een nadrukkelijke “JA” zijn.

Als sales- of marketing manager hoeven we je niet veel uit te leggen over imago, iets verkopen. Maar hoe zit dat met de marketing van jezelf? Hoor jij nog bij de groep die hevig protesteert tegen de inzet van je eigen social media? Als je een beetje een nuchtere persoonlijkheid hebt zal het antwoord op deze vraag vast een nadrukkelijke “JA” zijn. Volkomen begrijpelijk. Maar misschien is het tijd voor verandering, want met de inzet van social media kan jij je sales of marketing resultaten met bijna 80 procent (!!) verhogen door middel van social selling op LinkedIn. En daar kan je gewoon jezelf bij blijven, zonder koude verkooppraat.

Hoe werkt social selling?

Voordat je denkt allerlei strategieën over social media te moeten begrijpen, dat is niet nodig. Succes door middel van social media kan je makkelijk behalen door middel van een paar belangrijke inzichten. Daarom gaan we het vandaag alleen hebben over de Social Selling Index (SSI) van Linked In, en de eerste stap waarmee je jouw LinkedIn profiel krachtig maakt. Wanneer je SSI een beetje begrijpt, er rekening mee houdt, kan je met een paar eenvoudige acties je doelgroep online bereiken en daarmee je resultaten verhogen. Maar allereerst, wat is SSI?

SSI is een meet methode van LinkedIn die rekening houdt met 4 factoren:

1. Het tot stand brengen van je persoonlijke ‘merk’
2. Het vinden van de juiste professionals
3. Het delen van inzichten
4. Het creëren van relaties

Gebruik jij je profiel effectief binnen deze 4 onderdelen? Per factor geeft LinkedIn je namelijk 25 punten. Binnen jouw branche krijg je vervolgens een gemiddelde score. Daarnaast heb je ook een persoonlijke score, ten opzichte van je eigen netwerk. Een hogere score zorgt ervoor dat je bovenaan staat binnen de zoekresultaten van LinkedIn. Vervolgens is het belangrijk dat jouw kennis en kunde zichtbaar zijn voor je netwerk, én het netwerk van je netwerk. Dit wordt ondersteund door bijvoorbeeld aanbevelingen en andere vormen van sociale uitingen. In een notendop: jouw sociale gedrag bepaalt je imago op LinkedIn, en dat is de drijfveer van jouw (digitale) sociale succes.

Download Gratis LinkedIn Checklist


Stap 1: Je persoonlijke merk
Het eerste onderdeel gaat over jouw digitale reputatie. Het belangrijkste hierbij is dat mensen goed op je profiel kunnen zien waar je talent en kracht liggen. Dat begint met, jawel, een sterke foto. Daarna is het belangrijk dat je je achtergrond duidelijk beschrijft en een sterke samenvatting toevoegt (bovenaan je profiel). Deze samenvatting moet de kern zijn van waar jij goed in bent. Het is het eerste wat mensen gaan lezen als ze op jouw profiel kijken. Tip: verwerk hierin ook een sterke visie: waar geloof jij in binnen jouw vak? Voorbeeld: “Ik geloof in de kracht van technologie achter een product, in het maken van een significant verschil binnen mijn branche….”
Vertel duidelijk waar jij voor staat, in plaats van alleen focus te leggen op je achtergrond. In deze tijdsgeest verbinden we ons niet alleen met mensen, maar ook met inzichten. Een unieke boodschap trekt mensen aan die bij jou en jouw netwerk passen. Vind je het lastig om je verhaal goed samen te vatten? Vraag hulp van iemand die dat beter kan, laat andere mensen in je omgeving vervolgens jouw profiel beoordelen. Klopt het beeld dat ze van je krijgen? Een externe blik gaat je helpen een objectief beeld te krijgen, en eventueel aanpassingen te geven waar nodig. Blijf wel dicht bij jezelf.

LinkedIn meet binnen het eerste onderdeel de volgende sub-factoren:

1. Hoe compleet is je LinkedIn-profiel? Denk aan het toevoegen van presentaties, blogs of whitepapers. Welk soort content gaat laten zien waar jij goed in bent? Denk ook aan projecten die nu belangrijk voor je zijn.
2. Hoeveel endorsements heb je (onderschrijvingen en aanbevelingen)? Zorg ervoor dat zoveel mogelijk mensen binnen jouw branche je een aanbeveling geven.

Volgende week gaan we dieper in op de overige SSI onderdelen waarmee je jezelf beter kan presenteren op Linkedin. We geven je tips en voorbeelden die je zullen inspireren om jezelf een sociale boost te geven. Zonder koude verkooppraat, maar op een manier waar jij je goed bij voelt en die interessant is voor mensen die bij jouw netwerk passen.

Alvast benieuwd wat jouw SSI score is? Bekijk het hier


Download Gratis LinkedIn Checklist