Met de dag wordt ons digitale landschap complexer om te begrijpen. Je zult het met me eens zijn wanneer ik zeg dat het lastig is om alle ontwikkelingen te blijven volgen. Gelukkig is dat ook helemaal niet nodig. De belangrijkste richtlijn voor marketing en sales professionals kan je vangen in 3 vragen: wie is je doelgroep? Wat heeft de doelgroep nodig? Hoe gaan we met de doelgroep de interactie aan?  Vervolgens kan je heel gericht filteren welke trends het beste passen bij de antwoorden op deze vragen, welke trends relevant zijn voor jouw organisatie.

Vandaag geven we je een kort en bondig overzicht van de belangrijkste digitale trends. Wat wordt jouw eerst volgende uitdaging? Wellicht kan je die van jou vinden in de volgende drie trend categorieën (vooral de laatste gaat een grote rol spelen).


2016: B2B data integratie

Wellicht is dit één van de uitdagingen waar een B2B marketing of sales manager tegenaan loopt: het integreren van de juiste data in de basis van het marketing en sales proces. Het vereist niet alleen kennis van data analyse, ook de dynamiek binnen de samenwerking van je teams verandert. 2015 ging binnen het marketing landschap heel erg over het begrijpen van deze ontwikkelingen; organisaties binnen B2B moesten zich ineens meer gaan opstellen als een B2C professional, want de klantervaring is centraal gaan staan. Mensen willen individueel benaderd worden, op een manier die bij hen past. In 2016 zal je merken dat data steeds meer in de basis van het proces gaat zitten. Hoe gaat dit eruit zien? Er zal onder andere meer geïnvesteerd gaan worden in “Big data”, waarbij we data gaan analyseren binnen meerdere dimensies. We zullen steeds beter kunnen anticiperen op het gedrag van onze doelgroepen, en deze informatie zal leidend zijn binnen beslissingsprocessen (business2community.2016). Welke banners en advertenties zullen succesvol werken? Antwoorden die je marketing team over een jaar wellicht vroegtijdig al weet. De vooruitziende blik zal steeds belangrijker worden in 2016. En daar heb je data bij nodig.


Download Factsheet IDEFIX Impact Analyse


2016: B2B social media Vs advertising

In 2015 zagen we al dat de investering in advertising steeds meer veranderde in een investering in social media. Content creatie en interactie. Ook hier zat weer een dynamiek verandering in het samenwerkingsproces, wie heeft welke kennis? Hoe werken we samen? Gaan we de kanalen intern of extern oppakken? In 2016 zal deze ontwikkeling een flinke sprint maken. Dat is natuurlijk best voorspelbaar, maar waar moet je dan op letten? Onder andere je concurrentie, een originele boodschap creëren zal een stukje pittiger worden (business2community.2016). Juist daarom is het belangrijker dan ooit om dicht bij jezelf te blijven, goed te herkennen welke kernwaarden centraal moeten gaan staan binnen je content. Welke informatie wel en juist niet belangrijk is voor je doelgreop. Juist de presentatie van informatie staat hierin centraal. Wat doe je als straks al je concurrentie een blog heeft? Een videokanaal? Social media community’s heeft opgezet? Waak ervoor dat je niet in herhaling valt, niet hetzelfde gaat doen als je concurrent. Wees origineel!

 

2016: B2B mobiele ervaring

Ja, we weten inmiddels wel dat een website responsive moet zijn. Maar de “mobile experience” gaat in 2016 nog veel meer in het kader van de “customer experience” staan. “Ik kan het woord niet meer aanhoren!”, zei een goede kennis (B2B marketeer) in een inspirerend gesprek. Gefrusteerd was ze. Wat moest ze toch met dat woord? Bij elke beurs, vertelde ze, word je als B2B professional tegenwoordig platgegooid met deze term. Ok, laten we het dan anders noemen, stelden wij voor (Soms helpt het om uitdagende zaken in een ander daglicht te zetten). Laten we, voor heel even, alleen kijken naar het woord “eenvoud”.  Niets meer, niets minder. Want je hoeft niet een hele show voor je B2B klanten op te tuigen, geloven wij. Wat we vooral willen is eenvoud. Een dagelijkse soepele gang van zaken. (Met name in de B2B branche, waar we iedere dag al te maken hebben met genoeg complexe ontwikkelingen en uitdagingen). En wat is er nu makkelijker dan snel dingen kunnen regelen via je telefoon? Als je niet zo goed weet welke ontwikkeling relevant is voor jouw organisatie, begin dan hier. Want de mobiele ervaring gaat voor iedereen sowieso een rol spelen wanneer het eenvoud betreft. Wanneer het de “customer experience” betreft 😉

Hoe zou jouw organisatie de mobiele ervaring kunnen integreren in het dagelijkse proces? Op een manier die past bij je doelgroep?

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *