Ook binnen B2B land worden inmiddels alle digitale kanalen ingezet om groei te bereiken. Groei in leads. Groei in reputatie. Groei op de korte termijn én groei op de lange termijn. Toch wint het korte termijn denken het vaak van het lange termijn denken, wanneer we een succesvolle digitale strategie proberen op te zetten. Maar wacht even, wat is eigenlijk succes in de digitale wereld? En hoe belangrijk is B2B content? 

B2B content strategie op de korte én lange termijn

De valkuil op het gebied van digitalisering heeft binnen veel organisaties te maken met een gebrek aan kennis en een honger naar resultaten. Die twee kenmerken zorgen ervoor dat men snel kiest voor de “quick fix”, snel resultaten willen zien.  Juist omdat we nog niet zo (lang) bekend zijn met de impact van het digitale landschap, staren we ons blind op nummers omdat we denken dat daar het bewijs van succes te vinden is. En dus investeren we bijna doelloos in activiteiten als paid advertising, SEO en SEA. Heeft een campagne veel websitebezoekers binnen gehaald? Dan wordt er gejuicht, niet wetende dat die stroom heel snel weer weg is wanneer er niet op de juiste manier aan “nurturing” wordt gedaan om een band met de doelgroep op te bouwen. We willen continue resultaten zien, en dat is logisch. Toch is er een manier om zowel op de korte als op de lange termijn je strategie uit te zetten, en dat begint bij de juiste kennis.

Een middel voor elk doel

Een van de allerbelangrijkste dingen binnen digitalisering is kennis over digitale tools. Wanneer zet je welke tool in? Met andere woorden, welke activiteit zorgt voor impact op de korte termijn? En welke op de lange termijn? Om te beginnen is investeren in paid advertising, zoals op google, youtube en andere platforms zeker waardevol, op de korte termijn. Je kan je doelgroep gericht bereiken met geavanceerde targeting en dat levert snel resultaten op. Maar wel met een sterke strategie. Stel jezelf daarom vragen, wanneer zet ik paid advertising in? Die snelle stroom bezoekers is leuk,  maar op welk moment hebben we daar wat aan? En hebben we een team paraat staan om deze stroom actief op te pakken? Tip: zet je een hoog budget in je advertising campagne,  laat je dan adviseren door een specialist. Dan de lange termijn, dit is waar de grote uitdaging ligt. Wanneer we online investeren op de lange termijn, dan praten we over contentcreatie. Het opzetten van een blog, whitepapers en de inzet van zoekwoorden bijvoorbeeld. Geduld is hierbij een schone zaak, waar je over een paar jaar de vruchten nog van kunt plukken. Consistentie is hierbij belangrijk, blogs zijn als schakels, wanneer ze elkaar niet goed opvolgen valt de strategie in duigen. Bijvoorbeeld omdat je lezers afhaken, of omdat je je niet op 1 duidelijke doelgroep richt. Dan social media,  zowel inzetbaar op de korte als op de lange termijn. Maar het woord zegt het eigenlijk al, op social media moet je sociaal doen. Social media is relevant wanneer je echt relaties wilt opbouwen, ook binnen B2B. Bekijk je social strategie vooral op de lange termijn, in plaats van je blind te staren op social advertising, wat alleen voor impact zorgt op de korte termijn.

Nu hebben de digitale tools nogal kort door de bocht besproken, er is nog zoveel meer dat belangrijk is op dit vlak. We raden je daarom aan om zelf je eigen kennis op te bouwen, voordat je grote investeringen maakt. Laat je adviseren door meerdere specialisten, in plaats van één. Niet om zelf een specialist te worden, maar wel om te begrijpen wat korte en lange termijn denken inhoudt in het digitale landschap.

Meer strategie tips? We geven nu gratis advies, download hieronder de whitepaper met onze visie over de transitie naar digitaal succes.



Presentatie en Template voor het Creeeren van Buyer Persona's voor B2B Content Marketing

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *