hr-management.jpg

Deze tools helpen je om je B2B marketingstrategie te optimaliseren

Afgelopen dinsdag keken we naar de meest interessante B2B marketing uitdagingen van nu: food for thought. Maar wat zijn nu eigenlijk slimme tactieken om met deze uitdagingen om te gaan? Hoe zetten we uitdagingen op het gebied van leads, data en content om in kansen? Bij Idefix bekijken we kansen zo genuanceerd mogelijk, want met name binnen de Tech branche, kun je doelgroepen niet over één kam scheren. We hebben te maken met specifieke uitdagingen en behoeften. We hebben te maken met mensen.

Strategie B2B data & metrics 

In staat zijn om effectieve marketing activiteiten aan te sturen waar je doelgroep pro-actief op reageert, dat kan alleen als je weet wat je (digitale) markt positie is. Want hoe zit het eigenlijk met data en metrics? Welk publiek komt er op de website van je organisatie, en is het wel een relevant publiek?

Een mooi praktijkvoorbeeld vinden wij de organisatie Velianen, een interim bureau gespecialiseerd in lastige IT projecten. Hier zagen wij hoe we verschil konden maken door eigen data van een bedrijf in te zetten om het sales proces efficiënter in te delen. Door het gebruik van real-time inzichten zijn medewerkers in staat om pro-actieve beslissingen te maken. Het proces, of workflow, heeft daar een grote invloed op. Nadat we web-data centraal hadden ingezet kwamen vanuit Google, LinkedIn en Youtube wekelijks tientallen relevante bezoekers naar de website. Maar voordat we op dat punt kwamen hebben wij verschillende data, metrics en tools met elkaar vergeleken. Welke zijn het beste? De uitkomst vind je in de B2B Data checklist:


B2B Marketing data checklist

Strategie B2B content 

Om inzichten om te zetten in een krachtige content strategie, daarbij komt de buyers journey weer van pas. Dat is de reis die je publiek maakt om op jouw website te komen. Want om de ideale prospect aan te trekken moet je begrijpen waar de uitdagingen van jouw prospect liggen. Laten we dat allereerst doen door het woord “prospect” te vervangen voor “mens” (klinkt beter toch?). Want in de B2B wereld hebben we soms de neiging om te vergeten dat we zaken doen met mensen. Hoe denken mensen na over de problemen die ze proberen te tackelen binnen hun organisatie? Om onze doelgroep in kaart te brengen, de mensen die geïnteresseerd zijn in onze dienstverlening, gebruiken wij de B2B Persona Onderzoeksmethode:

New Call-to-action

Strategie B2B Leads
Vandaag de dag hebben we niet langer te maken met een linear sales proces, maar één met een dynamisch karakter. Dat wil zeggen, via verschillende (digitale) ingangen komen mensen op figuurlijke wijze je organisatie binnen wandelen. Een leads strategie zou eigenlijk om twee dingen moeten draaien: het detecteren en definiëren van een kwalitatieve lead, met het doel dat je sales team kwalitatieve en relevante gesprekken kan voeren. Hoe ziet de leads funnel er vandaag de dag binnen jouw organisatie uit? De B2B Marketing funnel inventarisatie gaat je helpen om nieuwe inzichten te krijgen:


B2B Marketing funnel inventarisatie

Hanne WassinkDeze tools helpen je om je B2B marketingstrategie te optimaliseren
Share this post

Join the conversation

Typ de onderstaande cijfers over *