Transparencia.png

De uitdaging van een integere B2B content strategie

Wanneer het op B2B data aankomt hebben wij marketeers te maken met een belangrijke uitdaging: hoe maken we effectief gebruik van data en bewaken we tegelijkertijd het recht op privacy van internetgebruikers? Integriteit. In onze ervaring zijn er twee kenmerkende geluiden onder B2B marketeers. Het geluid van de marketeer die de verantwoordelijkheid voor privacy volledig bij de internetgebruiker legt: “zelf data achterlaten is zelf verantwoordelijkheid dragen”.  En de marketeer die verantwoordelijkheid als een gezamenlijke taak opvat: “marketeer of gebruiker? Voor het digitale verkeer zijn we samen verantwoordelijk”. Wij scharen ons graag onder de laatste categorie, en zien het juist informeren als het fundament van een transparante data strategie.

B2B content marketing: transparantie en duidelijkheid

Transparantie biedt hierin het kompas, geloven wij. Een mooi voorbeeld is opt-in vensters, voor veel bedrijven het eerste interactie moment waarbij bezoekers data achterlaten. Een naam en email-adres bijvoorbeeld. Wanneer mag je om deze gegevens vragen? Wanneer je iemand waarde kunt bieden, een white-paper download bijvoorbeeld, daarbij houden wij de wet van wederkerigheid graag als richtlijn. Eerst geven, dan pas iets terugvragen. Daarbij is het van belang dat je als marketeer bedachtzaam je opt-in venters inricht. Welke vragen stel je aan mensen? Een naam en email-adres zijn noodzakelijk voor verdere communicatie, maar een telefoonnummer is al een stuk persoonlijker, en vaak irrelevant. Wat je vraagt moet logisch zijn, en wat je teruggeeft moet vooraf duidelijk gecommuniceerd zijn.

De kracht van B2B data analyse

Maar er is nog een voordeel aan transparante en doelgerichte communicatie. Wanneer duidelijk is op wie de communicatie is gericht, ontkracht je de kans dat er mensen op je website komen die geen interesse hebben. Een persona gerichte content strategie voorkomt dat, en zorgt voor de juiste match tussen B2B aanbieder en prospect. Of mooier gezegd, tussen twee mensen, die elkaar waarde kunnen leveren. Klinkt mooi he? Maar hoe werkt dat in de praktijk? Veel bedrijven worstelen met de creatie van content met een doelgerichte insteek, lees meer over de meest voorkomende issues op het gebied van B2B content. We praten over doelgroep segmentatie, waar binnen Longtail SEO ook een grote rol speelt. Het succes daarvan hangt in eerste instantie af van doelgerichte data analyse. Met name binnen B2B bedrijven wordt hier flink mee geworsteld, het is lastig om grip te krijgen op interessante metrics. Lees meer over de meest voorkomende issues binnen data analyse die wij binnen de B2B branche hebben ervaren.

Ben je benieuwd welke metrics interessant zijn binnen jouw organisatie? Welke waarde leveren voor B2B organisaties? Download hieronder de zes belangrijkste marketing meetwaarden binnen B2B.

PDF Zes Data Metrics voor ROI in online data analyse bij B2B 

Edwin HollanderDe uitdaging van een integere B2B content strategie
Share this post

Join the conversation

Typ de onderstaande cijfers over *