We zitten er natuurlijk al een tijdje in, maar helemaal gewend aan (voortdurende) digitale ontwikkelingen zijn we nog lang niet. Niet zo gek, elke dag kunnen we weer opnieuw bekijken welke ontwikkelingen hun intrede hebben gemaakt en een invloed gaan hebben op de branche.

Dus investeren we in verandermanagement. Zetten we een nieuwe afdeling op om ‘Tech savy’ te worden. Of laten we Product Development managers overvliegen uit de U.S omdat we anders echt achter de feiten blijven aanrennen. Waarom het wiel opnieuw uitvinden als dat aan de andere kant van het water al gedaan is? Er zijn verschillende manieren om de digitale ontwikkelingen binnen onze deuren te verwelkomen, er efficiënt in te investeren en de technologische ontwikkelingen te overmeesteren. Maar gaan we als organisatie dan écht vooruit?

Innovatie vanuit de kern

Het zou kunnen dat je binnenkort weer eens tegen een digitaal vraagstuk aanloopt, met je handen in het haar zit, en echt niet weet hoe jouw organisatie nu weer moet gaan innoveren. Als dat moment aanbreekt, denk dan aan het verhaal van Shantanu Narayen, de CEO van Adobe die zijn carrière begon bij Apple. Narayen heeft flink wat technologische ontwikkelingen van dichtbij meegemaakt, maar dat is niet de reden waarom we juist van hem advies aan moeten nemen. Hij begrijpt het menselijk brein. En wat wil de mens vandaag? Echtheid. Iets dat zijn interesse wél wekt. Bij elk digitaal vraagstuk, binnen welke branche dan ook, zou Narayen je adviseren om te investeren in data. Nieuwe data van je doelgroep, maar vooral die van jezelf. “Re-invent YOUR brand”, is hét bekende advies van Narayen. Want net als google algoritmen blijven veranderen, zullen doelgroepen continue shiften. Alles bijhouden is onmogelijk. Het zijn ontwikkelingen die we op zekere hoogte moeten volgen, maar niet de kern aanraken van echte innovatie. “Begrijp waar het hart ligt van je organisatie, je sterkste kwaliteit”, zegt Narayen. Door de focus eerst te leggen op de natuurlijke kwaliteiten van je organisatie, kan je beter filteren welke ontwikkeling voor jou relevant is en écht iets toevoegt.

Focus

Een kort voorbeeld: twee reisorganisaties zitten in dezelfde branche. Voor organisatie A is product development belangrijk, want zijn doelgroep boekt een reis voornamelijk via een app, en de hele klantbenadering is hierop toegespitst. Makkelijk en snel je reis regelen is de behoefte waarin wordt voorzien. Met name expats die veel reizen maken regelmatig gebruik van deze handige app. Organisatie B weet met haar doelgroep te verbinden aan de hand van budgetreizen en werkt met traditionele marketing tools. Voor beide organisaties is doelgroeponderzoek een must, maar organisatie A moet veel beter op de hoogte zijn van technologische ontwikkelingen op het gebied van gebruikersvriendelijkheid. Maar ook online betaalsystemen. Organisatie B moet daarentegen veel beter op de hoogte zijn van social media gedrag onder studenten of ontwikkelingen binnen e-mail marketing om aanbiedingen doelgericht te verspreiden.

Vanuit het hart van de organisatie innoveren zorgt voor focus. Daarna is het alleen nog een kwestie van fine tuning. Welke digitale tools passen bij je product én klantbenadering? En welke data gaat je helpen hier achter te komen? Lees meer over ons marketingassessment:


Gratis IDEFIX Marketing Assessment




Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *