angry-workplace.jpg

Een betere samenwerking tussen Marketing en Sales versterkt je organisatie

Soms is verbinding ver te zoeken, mensen blijven mensen. Zoals bij marketing en sales, ieder heeft zijn eigen belang en dat resulteert al snel in een conflict. Het is geen geheim dat de twee afdelingen binnen veel organisaties niet goed samenwerken. Ze wonen in hetzelfde land maar spreken ieder een compleet andere taal. Onderzoek wees uit dat 87% van de uitingen die marketing en sales over elkaar maken negatief zijn (jay baer, 2016). Waarom is dat zo? En nog belangrijker, hoe kunnen we dit verbeteren?

Eén voor allen, allen voor één
Ook wij zien bij veel organisaties dat de samenwerking tussen marketing en sales stroef verloopt. Beiden werken met een eigen systeem, terwijl er wel één en hetzelfde belang voorop staat. Beiden afdelingen bestaan om iets te “winnen”. Maar het teamgevoel bestaat in veel organisaties nog niet. In plaats daarvan bestaat er vaak een wedstrijd waarbij wordt gemeten welke afdeling het minste presteert. Dat is jammer, want als beide afdelingen in gaan zien dat ze elkaar kunnen versterken, zullen de resultaten snel verdubbelen.

Korte termijn versus lange termijn
Wij waren benieuwd welke factoren er meespelen in de eeuwige strijd tussen Marketing en Sales.  Verbetering begint altijd met kennis en begrip. Na met meerdere professionals uit het b2b landschap te hebben gepraat en verschillende onderzoeken te hebben gelezen, kunnen we verschillende kanten op om tot de kern te komen van dit probleem. In sommige gevallen staat persoonlijkheid centraal, sales types verschillen sterk ten opzichte van marketing types. Sales professionals willen snel scoren en handelen vaak met een harde aanpak. De marketing professional is veel meer een denker en richt zich op het warm houden van relaties. Wanneer we in grote lijnen kijken naar deze verschillen zien we één overkoepelende factor: sales richt zich op korte termijn terwijl marketing een lange termijn blik heeft.


Smarketing de oplossing

De aard van het beestje verander je niet, maar je kan wel iets nieuws creëren. Zo is “smarketing” ontstaan, de ruimte waarin marketeers en sales professionals samen komen. Door sales en marketing teams beter op elkaar af te stemmen verdwijnt de ruimte voor een conflict en ontstaat er een gezamenlijke koers. De doelstellingen van beide teams hoeven niet perse te veranderen, als er maar een hoger doel bij komt waar beide teams zich op in kunnen stellen. Dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn of veel tijd te kosten. Smarketing begint bij het creëren van begrip voor beide teams. Zo zitten in veel organisaties marketing en sales bij elkaar aan tafel. Inzicht in elkaars dagelijkse werkzaamheden zorgt al snel voor een ander beeld. Maar hiernaast zijn er ook pro-actieve tactieken om Smarketing tot stand te brengen.


Smarketing tactieken

  1. Betere communicatie: Marketeers zijn communicatie experts pur sang, het zou dan ook aan te raden zijn om dit team de leiding te geven om actievere communicatie te stimuleren en smarketing besprekingen te leiden.
  2. Smarketing bespreking: tijdens zo’n bespreking kunnen gezamenlijke doelstellingen worden vastgesteld. Wat is voor de organisatie een kwalitatieve lead? Denken marketing en sales hier hetzelfde over?
  3. Managers meeting: Marketing en sales managers zouden veel vaker moeten afspreken.
  4. Sales gesprekken: Marketing zou met regelmaat bij de gesprekken van sales moeten zitten. Zo begrijpt marketing veel beter wat er gebeurt met leads, nadat marketing ze heeft afgeleverd.

Over Smarketing zullen we binnenkort nog meer gaan bloggen. Heb je zelf ideeën over Smarketing? We ontvangen je input graag.

Benieuwd hoe jouw marketing activiteiten meer resultaten op kunnen leveren? Maak gebruik van ons gratis advies:

Gratis vrijblijvend advies: IDEFIX Marketing Assessment

Hanne WassinkEen betere samenwerking tussen Marketing en Sales versterkt je organisatie
Share this post

Join the conversation

Typ de onderstaande cijfers over *