Become-a-Successful-I.T-Professional-in-Pakistan-with-the-Best-Information-Technology-Books-.jpg

B2B succesverhaal: zo combineer je SEO en content

In onze blog-artikelen hebben we het vaak over sterke content, en het belang van een content-gerichte strategie binnen B2B. Wist je dat social media en zoekmachines binnen B2B belangrijker zijn geworden dan binnen B2C? Binnen het zoekproces van een prospect naar nieuwe services en producten spelen deze een grote rol om tot een aankoopbeslissing te komen. Oplossingen voor ingewikkelde uitdagingen, ze worden online gezocht, en daar kan je als B2B aanbieder gericht op inspelen. Hoe kan je je content daar succesvol op afstemmen? Vandaag kijken we naar een succesverhaal op het gebied van B2B content marketing. En we ronden deze blog af met de gouden tips om een prachtige klant-gerichte campagne vorm te geven.

B2B content aanbod

Voordat je als B2B marketeer duikt in slimme tactieken is het belangrijk dat je goed beoordeelt welke kennis je de prospect te bieden hebt. Wanneer je waardevolle kennis bezit zou je deze op een prachtige manier als online incentive kunnen inzetten. Bijvoorbeeld als een te downloaden whitepaper of brochure. Dat deed ook het Amerikaanse e-mailsoftware bedrijf ExactTarget (inmiddels overgenomen door Salesforce) in 2014, met één van de eerste succes campagnes op het gebied van B2B content marketing. Ze ontwikkelden “The 2014 State of Marketing”, waarin 2500 marketing inzichten van verschillende Amerikaanse B2B bedrijven gepubliceerd stonden. De vraag “hoe bereik je marketing succes?” stond hierin centraal. In ruil voor een download ontvangt het bedrijf lead informatie. Hiervoor was een speciale campagne gerichte landingspagina ontwikkeld waarmee alle lead data goed gemeten kon worden. Inmiddels staan bij het Marketing en Sales softwarebedrijf Hubspot hetzelfde gedachtegoed ten grondslag.

B2B promotie tactieken

Om de landingspagina goed te promoten en bezoekers binnen te halen werden diverse tactieken ingezet. Zo werden sterke visuals gebruikt met een hoog ‘share gehalte’. Bijvoorbeeld infographics waarin alvast een preview uit de whitepaper werd gepresenteerd:

Maar ook werden er verschillende blogposts over de State of Marketing whitepaper gepubliceerd, interessante informatie dat snel toegankelijk is. Daarnaast was de whitepaper ook als presentatie te vinden op Slideshare, een ander populair platform onder B2B professionals. Uiteindelijk werd zelfs youtube ingezet om dezelfde informatie in animatievorm te laten zien. Zoals je ziet werd één informatiebron via verschillende online kanalen ingezet, waardoor de stroom van bezoekers effectief werd vergroot. Deze content werd daarbij ondersteunt met effectieve SEO keywords, op een wel heel slimme manier. In het onderzoek kwamen namelijk ook de meest populaire marketing zoektermen onder de 2500 professionals naar voren, welke vervolgens ingezet werden om de content, zoals de blog-artikelen, vindbaar te maken.

Succes highlights

Wat waren de meest slimme tactieken van ExactTarget? Dit waren de meest belangrijke factoren waardoor de campagne zo succesvol verliep:

  • De inzet van een interessante whitepaper met een hoog download gehalte
  • Het gebruik van verschillende aantrekkelijke visuals die snel gedeeld worden
  • De inzet van meerdere social media kanalen die monitoring makkelijk maken
  • Alle visuals en media konden makkelijk gedeeld worden via een “embed code”

Welke kennis heeft jouw organisatie in huis om zo’n prachtige campagne vorm te geven? Food for thought. 

Hanne WassinkB2B succesverhaal: zo combineer je SEO en content
Share this post

Join the conversation

Typ de onderstaande cijfers over *