Eerder spraken we al over de opkomst van Social Selling binnen de B2B branche. De conversatie tussen klant en verkoper wordt binnen social media steeds belangrijker. B2B prospects zoeken hun productinformatie voornamelijk online, en steeds vaker worden deals al grotendeels online gemaakt. B2B prospects staan er simpelweg steeds meer voor open om online de dialoog aan te gaan. Hoe pakken B2B bedrijven dit aan? En tegen welke uitdaging lopen zij aan?

B2B strategie: van breed naar specifiek

Van zoveel mogelijk prospects aanspreken groeit de B2B branche inmiddels snel naar een specifiekere aanpak. B2B organisaties kijken met meer focus naar de projecten die wel en juist niet op hun aanbod aansluiten. Een B2B prospect heeft een specifieke behoefte. Tegen welke uitdagingen loopt hij aan? Met welke projecten houdt hij zich bezig? Deze informatie is waardevol, en één van de grootste uitdagingen is het triggeren van een gesprek waarin je aan deze informatie komt. Hoe pak je dat op een innovatieve manier aan?

Succesverhaal: het creëren van een B2B platform

Zo’n creatieve aanpak zagen wij bij Salesforce, de bekende software ontwikkelaar voor B2B organisaties. Naast software ontwikkeling, is één van hun grote talenten om op een innovatieve manier informatie over doelgroepen te ontvangen via software tools.(salesforce. 2016)

Salesforce ontwikkelde voor klanten een online Intelligence Platform waar vanuit één punt kennis gedeeld kan worden met professionals uit verschillende branches. Tegelijkertijd ontvangt een organisatie specifieke informatie aan de hand van een actieve community. Professionals en deskundigen binnen dezelfde branche delen informatie over huidige projecten, uitdagingen en behoeften.(salesforce blog. 2016)

delivering-product-to-people-experience-with-community-cloud-14-638.jpg

In de toekomst zullen we zien hoe er meer van dit soort tools worden ontwikkeld waarmee we letterlijk in de belevingswereld van een prospect stappen. Hiermee ontstaat niet alleen een waardevolle connectie met doelgroepen, tegelijkertijd kan een organisatie op basis van waardevolle inzichten specifiekere producten en diensten aanbieden.

Stel jezelf een aantal vragen

Salesforce is een mooie inspiratiebron op het gebied van digitale innovatie. Om innovatief te blijven zijn er drie vragen die wij onszelf regelmatig stellen, om onze focus scherp te houden. Heb jij op deze vragen al antwoorden om je eigen B2B strategie koers te geven?

>> Wie zijn onze klanten?

>> Wat zijn de gezamenlijke interesses van onze klanten?

>> Waar zitten onze klanten online?

Deze vragen passen bij een Inbound strategie, waar de focus ligt op het creëren van een kwalitatief dialoog aan de hand van specifieke(!!) content. De komende tijd plegen we meer onderzoek naar interessante voorbeelden en tips & tricks waarmee je een strategie inhoudelijk meer focus geeft en uiteindelijk meer resultaten behaalt. Volg onze ontdekkingen binnen de Idefix blog.

Je grootste marketing uitdaging beter formuleren? Maak kosteloos gebruik van onze Marketing Assesment:


Gratis IDEFIX Marketing Assessment




Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *