bomen-en-bossen.jpg

B2B data analyse: zie je door de bomen het bos niet meer?

Het zou goed kunnen dat het volgende ook een uitdaging is binnen jouw bedrijf: data effectief inzetten en daarmee kwalitatieve leads genereren. Tegenwoordig worstelt bijna ieder bedrijf met data over hun doelgroep; om het te begrijpen en in te zetten binnen marketing en sales activiteiten. We willen zicht en grip krijgen op marketing en sales processen. Meer dan ooit, willen we exact weten welke budgetten er in de marketing molen gaan, met het doel dat minstens het dubbele aan rendement er weer uitkomt. Maar is dat ook zo?Heeft jouw organisatie dit eindstation al bereikt? Ben je al bezig met een integrale marketing aanpak?  Is er genoeg kennis in huis over de wensen van de prospect? Zijn je sales en marketing medewerkers goed genoeg voorbereid? Voorbereid op een wereld waarin data en kennis de dienst uitmaken? Het is onze wens om jou en andere bedrijven binnen de B2B sector hierbij te helpen. Een tipje van de sluier: effectief data inzetten is niet de allergrootste uitdaging binnen marketing, als je eenmaal weet waar je de grootste focus op moet leggen. Waar je wel en juist niet in moet investeren.

Data uitdaging 1: de juiste tools inzetten

Er zijn verschillende fasen waarin organisaties momenteel verkeren, wanneer het de inzet van data betreft.  Eén van die fases is het verbeteren van de diepte en accuraatheid van het CRM; snel bij de juiste informatie kunnen. Wanneer je gebruik maakt van de juiste CRM tools and CRM functies wordt jouw organisatie op de volgende vlakken ondersteunt:

  • Inzicht in de positieve (rendement) of negatieve ROI van je marketing inzet
  • Weten welke elementen wel of niet bijdragen aan binnengehaalde opdrachten
  • Sales medewerkers voorzien van up-to-date informatie over hun klanten / prospects
  • Specifieke marketing investeringen verbinden aan omzet resultaten
  • Meer grip op de kwaliteit van de contacten in de marketing / sales funnel

Al deze vlakken samen zorgen ervoor dat je veel meer controle hebt over activiteiten versus resultaten. Organisaties die data tools al effectief hebben geïmplementeerd rennen al lang niet meer achter de feiten aan. Sales en marketing medewerkers zijn beter voorbereid door middel van real-time informatie en doelgroep kennis. Dat zorgt voor meer tijd om effectiever samen te werken (hier komen we zo op terug). Helaas worstelen veel organisaties nog met oude CRM systemen. Logisch, het CRM systeem fungeert als een anker binnen je organisatie, verandering zorgt als snel voor een instabiel gevoel. Voordat je begint met optimaliseren is het wijs om inzicht te hebben in de statistieken van jouw doelgroep. Wanneer je dat inzicht hebt, kun je verschillende software systemen met elkaar  vergelijken. Welk systeem past bij jouw organisatie?

Data uitdaging 2: effectief werken met data

Maar het invoeren van het juiste systeem is volgens ons niet de grootste uitdaging. Eén van de grootste uitdagingen is om het personeel te motiveren effectief gebruik te maken van data. En dat begint bij het management, die vaak nog niet helemaal overtuigd zijn van de voordelen van datagebruik.

Het gaat om een iets andere manier van werken. Ik zeg heel bewust iets, omdat veel organisaties de omschakeling naar een integrale marketing aanpak, het gebruik van data, als iets heel groots ervaren. Het is namelijk een grote misvatting dat werken met data duur zou moeten zijn, en dat de hele organisatie dan opnieuw opgeleid zou moet worden. Integendeel, in feite is de verandering niet eens zo groot. Het grote verschil is alleen dat je meer ondersteuning erbij krijgt. Jij, jouw organisatie en al het personeel hebben meer handvatten om vast te grijpen binnen de sales funnel. Processen worden verkort en resultaten liggen binnen handbereik. Juist dit laatste is belangrijk voor je sales en marketing team, want hiermee kun je hen extra motiveren. Met het besef dat hun werkdag een stuk makkelijker én leuker kan zijn.

Data uitdaging 3: effectief samenwerken met data

Maar werken met data is niet alleen een individueel of teamgericht proces binnen een kleine afdeling (marketing). Effectief werken met data zou gelijk moeten staan aan effectief samenwerken met data, een organisatiegericht proces. Doelstellingen van verschillende afdelingen moeten logisch op elkaar aansluiten, en het CRM systeem moet hier een optimale ondersteuning in bieden. Het gaat om een universeel begrip binnen je organisatie over het gebruik van data. Laat het voor ieder team duidelijk zijn welke positie zij binnen de salesfunnel hebben. Laat het duidelijk zijn wie welke verantwoordelijkheid heeft. En laat data daarin zo toegankelijk mogelijk zijn.

Kennis is kracht binnen het nieuwe B2B landschap. Heb je vragen over het gebruik van data? Zie je door de bomen het bos niet meer? We geven je graag vrijblijvend advies over het gebruik van de juiste data en tools.
Ben je nieuwsgierig geworden naar wat nu echt interessante meetwaarden zijn? Lees dan onze whitepaper over “meetwaarden die je baas interessant vindt”


PDF Zes Data Metrics voor ROI in online data analyse bij B2B

Hanne WassinkB2B data analyse: zie je door de bomen het bos niet meer?
Share this post

Join the conversation

Typ de onderstaande cijfers over *