In het afgelopen jaar realiseren B2B organisaties dat content een grote factor speelt in het genereren van meer leads. In het aantrekken van een specifiek publiek, passend bij de propositie van de organisatie. Welk type content succesvol werkt binnen de B2B branche, daarover kun je lezen in ons blogartikel over succesvolle B2B content producten. Vandaag gaan we dieper in op het aantrekken van prospects aan de hand van interactieve, persoonlijke content.

Verbinden met B2B content

Een terugkerend vraagstuk binnen onze blog is de mate waarin B2B organisaties wel of niet op persoonlijke wijze benadert willen worden. Een recent onderzoek van Accenture laat zien dat B2B organisaties persoonlijke, gerichte content wel degelijk op prijs stellen, en dat hun koopgedrag afhangt van de kwalitatieve wijze waarin dit door de B2B aanbieder wordt uitgevoerd. In het onderzoek van Accenture komt onder andere naar voren welke factoren zorgen voor een hogere leadgeneratie:

  1. 62 % hecht waarde aan een verbeterde zoekfunctionaliteit binnen de website
  2. 56 % kijkt naar de recensies van andere B2B organisaties
  3. 54 % laat zich leiden door persoonlijke aanbevelingen via online interacties
  4. 51 % wordt positief beïnvloed door informatie over speciale aanbiedingen
  5. 41 % hecht waarde aan geoptimaliseerde websites voor tablets en smartphones (responsive)

Het onderzoek benadrukt met name twee belangrijke factoren: allereerst vinden B2B organisaties transparantie over tarieven belangrijk, vervolgens staat de persoonlijke benadering centraal (accenture. 2016).

B2B storytelling

Die persoonlijke benadering krijgt binnen de B2B branche steeds meer vorm aan de hand van storytelling, een techniek waarmee niet alleen persoonlijkheid maar ook structuur wordt geïntegreerd binnen het B2B inbound marketing proces. Zodra je als B2B marketeer weet wie nu echt binnen je doelgroep valt, kan je hier je content gericht op afstemmen. Verhalen hebben daarbij de kracht om iemand mentaal naar een bepaalde plek te brengen. Bijvoorbeeld te laten zien hoe jouw product of dienst een organisatie of persoon enorm kan ontlasten.

iBooks_Textbooks.jpg

Maar de enige manier waarop dat écht succesvol gaat werken is door het verhaal krachtig, onweerstaanbaar en interessant te maken. Voor jouw doelgroep. Wij kunnen je niet adviseren welk verhaal voor jouw organisatie gaat werken, maar we hebben wel tips over hoe je deze kunt vormgeven:

Denk bijvoorbeeld aan animaties, video’s of een prachtig online e-book om gratis weg te geven. Visuele elementen die een verhaal stijl en diepgang geven. Dat is de kracht van online, we kunnen nu een boek weggeven zonder dat we met hoge drukkosten te maken hebben. Waar wachten we nog op?

Succesverhaal B2B storytelling

Een prachtig voorbeeld van succesvolle B2B storytelling komt van de grote B2B speler Intel, die in haar business-to-bussines verhaal een menselijk element wist te brengen: de werknemer. Het verhaal kwam sterk in de buurt van de dagelijkse beleving van een werkomgeving binnen de techologie branche. De video is simpel maar sterk uitgevoerd. De technologie branche komt ineens in een heel natuurlijk daglicht te staan waardoor de doelgroep zich aangesproken voelt. Daarbij is video een medium dat snel bekeken wordt. Binnen één maand tijd had Intel 22 miljoen unieke bezoekers te pakken (marketingdive.2015).

 

 
Welk verhaal past bij jouw organisatie en hoe zou je deze vorm kunnen geven?  Wij geven je graag vrijblijvend advies. Meer tips over B2B marketing vind je wekelijks op onze blog.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *