Data & Interviews

Data analyseren & customer journey onderzoek

Issues b2b data analyse

Wat is de meest prominente uitdaging voor veel bedrijven?  Wij zien veel bedrijven worstelen met data; om beschikbare data te begrijpen en in te zetten binnen marketing activiteiten. Uiteindelijk willen we zicht krijgen in de activiteiten binnen het marketing proces. Want wat er in gaat, moet er aan rendement toch minstens dubbel weer uitkomen. Maar is dat ook zo? We willen dat het marketing proces feilloos aansluit op het sales proces.  Kortom, we willen weten wat relevant is voor de potentiële klant in elk deel van de klantreis. De grote uitdaging op korte termijn is vaak het verbeteren van de diepte en accuraatheid van het CRM; snel bij de juiste informatie kunnen komen. Hoe dat proces in elkaar steekt kan je hieronder lezen.

Bij het succesvol analyseren en inzetten van interne data zien we een aantal drempels:

  • Meerdere systemen voor verschillende fasen in de marketing / sales funnel
  • Sommige tools / suites met mooie interfaces verbergen het feit dat de focus ligt op de verkeerde cijfers, zeker in B2B.
  • Grote verwachtingen (end-to-end attribution) maar weinig samenhang in de data.
  • Het is lastig om de focus te leggen op de juiste metrics voor het grote plaatje
  • Hier blijkt het lastiger (in tegenstelling tot content) om de juiste stappen te definiëren

Oplossingen b2b data analyse

Vaak heb je voor de analyse van de beschikbare marketing data lang niet zulke ingewikkelde zaken nodig als je zou denken. Zoals het altijd is met het beoordelen van onderzoeksdata, valt of staat het bij de probleemstelling, doelstelling en vraagstelling. Hiervoor is het belangrijk om de customer journey, ook wel buyer journey of online koopproces als leidraad te nemen. Op dit moment zit 95% van de bedrijven in een beginnende fase. Houd het eerst bij de basics. Grofweg kun je vandaag door data correct te analyseren de volgende zaken realiseren:
.

  • Inzicht in de positieve (rendement) of negatieve ROI van je marketing inzet
  • Weten welke elementen wel of niet bijdragen aan binnengehaalde opdrachten
  • Sales medewerkers voorzien van up-to-date informatie over hun klanten / prospects
  • Specifieke marketing investeringen verbinden aan omzet resultaten
  • Meer grip op de kwaliteit van de contacten in de marketing / sales funnel

Op basis van onze kennis, ervaring en gesprekken met uw vakgenoten in het beroepsveld hebben we een “IDEFIX Vision Statement” geschreven. Daarin kunt u lezen dat er een omslag in het beroepsveld gaande is. Waar men toch ‘vroeger’ overwegend bezig was met campagnes op kortere termijn voor het genereren van leads ligt de uitdaging bij het verbeteren van de verkoopverwachting in de toekomst met een breder aanbod aan technieken om de steeds veranderende vraag te sturen en uw merk te versterken.

Uitbesteden b2b data analyse

Het continu analyseren en optimaliseren van het gedrag van prospects en klanten in de marketing en sales funnel is een tijdrovende bezigheid. Zeker als je daarin contant de customer journey in overweging neemt. Als B2B Sales en Marketing manager zou je eigenlijk alleen willen sturen op het aantal bezoekers dat je aantrekt met je content marketing, de kwaliteit en hoeveelheid leads die er maandelijks binnenkomen en het aantal klanten dat sales binnenhaalt op basis van die leads. En vooruit, ook twee keer per maand om tafel met marketing en sales voor het afstemmen van de conversie van de marketing leads en de door sales opgevolgde sales leads.

Onze pakketten hebben we opgebouwd vanuit de drie fundamentele elementen voor effectieve campagnes (1. aantrekken bezoekers, 2. converteren contacten en 3. leveren van sales gekwalificeerde leads aan de afdeling sales).

De data analyse van de beschikbare marketing data is erop gericht om te sturen op de verschillende elementen in de customer journey of beslissingsproces.

Let bij de selectie van een internet of online marketing bureau op:

  • Een focus op de belangrijkste drie doelen (bezoekers, conversies en klanten)
  • Roi of rendement onder de streep na 12/24 maanden van de volledige dienstverlening
  • Geen inzet op alleen een instrument (we horen van veel klanten dat bureaus nadruk leggen op alleen relevante zaken die zij aanbieden als bijvoorbeeld Adwords)
  • Aandacht voor de hele conversie trechter vanuit de propositie van je merk.
  • Het blijft mensenwerk, de klik met de mensen achter het bedrijf is een belangrijke factor
beheerderData analyse & interviews