download-businessman-running-6245.jpg

B2B data analyse: hoe een B2B bedrijf succes haalt uit statistieken

Tegenwoordig vallen de woorden “lead-scoring” en “statistieken” nogal vaak, wanneer we het binnen het IDEFIX team hebben over vooruitgang binnen b2b. B2b data analyse speelt een belangrijke factor in onze online strategie. Wij zien het als een vooruitgang om echt te begrijpen wat er online gebeurt, binnen onze website. Welke bezoekerscijfers zijn interessant? Maak je wel een connectie met de doelgroep die je voor ogen hebt? En hoe heb je hier invloed op? Na het lezen van dit artikel weet je precies waarom data precies belangrijk is én welke data je nodig hebt om een resultaatgerichte online strategie op te zetten.

Hoe het zit in de praktijk

Allereerst, perfecte statistieken bestaan niet. Waar je ook in je online strategie zit, welke optimalisatie stap je ook van plan te zetten, er zal altijd ruimte blijven voor groei. Vandaag heb je één stap gezet, bijvoorbeeld het integreren van een nieuwe marketing tool, en morgen kom je erachter dat er weer nieuwe marketing ontwikkelingen zijn. Loop je achter? Misschien. Maar verandering zal er altijd zijn. Onze tip? Versterk wat je nu al hebt, en kies voor waardevolle aanvullingen binnen je online strategie.  En zorg ervoor dat je tools gebruikt waarbij je data makkelijk kan meten. Dan kom je al een heel eind!

De inzet van data

Data is eigenlijk de brandstof waarmee je een doelgerichte marketing & sales strategie van start kunt laten gaan. Juist met data kan je goed in de gaten houden wat er met je content gebeurd. Na verloop van tijd weet je wat wel en niet goed gelezen wordt, en welke route jouw bezoeker bewandeld op je website. Wanneer je gebruik maakt van data of lead-tracking tools is het heel belangrijk om je algoritmes, de zogenaamde data criteria goed te bepalen. Want wat voor jou een lead is, hoeft voor een andere organisatie helemaal niet een lead te zijn. Dat is geen natte vinger werk, je kan bijvoorbeeld met de resultaten van voorgaande jaren heel mooi bepalen wat een lead is voor jouw organisatie, en wanneer je over conversie kunt spreken. Kennis van het sales team komt hierbij goed van pas.

Het data-analyse proces

Wanneer je start gaat met data analyse zou je de volgende stappen als leidraad kunnen gebruiken:

  1. Wat zijn de KPI’s waarp je stuurt?
  2. Welke metrics die nu online beschikbaar zijn kun je daaraan toevoegen?
  3. Op welke content wordt je al goed gevonden? En welke juist niet?
  4. Welke conversies had je het in het verleden?
  5. Op welke populaire onderwerpen kun je je blog inrichten?

(marketingland, 2015)

Hanne WassinkB2B data analyse: hoe een B2B bedrijf succes haalt uit statistieken
Share this post

Join the conversation

Typ de onderstaande cijfers over *