target-audience.jpg

B2B content marketing: hoe maak je doelgerichte content?

Een succesvolle B2B website is er één die aansluit op de doelgroep. Een website die bestaat uit doelgerichte content waarmee je je services of producten efficiënt verkoopt.  Maar wat voor type website heeft jouw organisatie nodig op het gebied van content marketing? Welke content past bij jouw B2B doelgroep? Met name technologische bedrijven vinden het lastig om stappen te ondernemen binnen de creatie van sterke, interactieve content waarin de prospect centraal staat. Een website die leads oplevert én een sterke reputatie ondersteunt. Wat is de grootste uitdaging? Veel organisaties richten zich op een brede, onsamenhangende doelgroep waarmee eigenlijk niemand concreet wordt aangesproken. Keuzes maken is dan ook het moeilijkste wanneer het op sterke content aankomt. “Kill your darlings”

Content uitdaging 1: wie is je doelgroep?

Binnen B2B marketing draait het op het gebied van content creatie allemaal om een unieke benadering. Als B2B verkopers en marketeers zijn we gewend om te denken in demografische gegevens, maar die gaan ons niet langer helpen om een specifiek beeld te krijgen van een doelgroep. Wat je wil is de belevingswereld van je doelgroep begrijpen. Wat zijn uitdagingen? En welke oplossingen kun jij als organisatie bieden? Het plaatje is vaak breder dan vooraf gedacht wordt. Daarom is onderzoek doen om een duidelijk persoonsprofiel te kunnen creëren zo ontzettend belangrijk. Want het gaat je helpen (en motiveren!) om unieke content op je website te zetten.

Daarom hebben we een volledige Buyers Persona (lees meer) nodig, met antwoorden op de volgende vragen:

  • Wat koopt mijn doelgroep en waarom?
  • Wat zijn succesmomenten in de ogen van mijn doelgroep?
  • Wat zijn specifieke uitdagingen voor mijn doelgroep?
  • Van welke kanalen maakt mijn doelgroep het liefste gebruik?
  • Wat zijn de meningen over producten/diensten/uitdagingen binnen de branche van mijn doelgroep?

Eigenlijk begint content creatie met het verzamelen van kennis. Zoveel mogelijk kennis over de prospect.

Content uitdaging 2: contentstrategie creëren

Wanneer je dan echt begint met het inrichten van je strategie, dan is het belangrijk dat je alle kennis die je hebt over je doelgroep ook echt inzet. Op de homepage van een B2B website zou eigenlijk meteen zichtbaar moeten zijn in welke uitdaging(en) de organisatie haar doelgroep(en) tegemoet komt. Vanuit hier kun je vervolgens een concrete route uitstippelen. De route die jouw doelgroep nieuwsgierig bewandeld. Deze route kun je opdelen in kleine stappen, waarbij iedere stap een incentive bevat. Er moet een duidelijke reden zijn waarom jouw doelgroep zo’n stap zou willen zetten. Waarom hij een actie zou willen verrichten, waarom zou hij een blog willen lezen? Wat zijn interessante onderwerpen? Motivatie. Deze motivatie moet leiden naar een “call to action”.  Denk aan die aantrekkelijke knoppen op een website, waarbij jij zelf als consument vaak genoeg op hebt willen drukken. Bijvoorbeeld om een aanbieding te krijgen of een interessante whitepaper te lezen. Wat wil jouw koper denk je?

Content uitdaging 3: vindbaarheid & engagement

Wanneer je in grote lijnen weet om welke content jouw website moet draaien, en welke call to actions jouw doelgroep gaan enthousiasmeren, dan wordt het tijd om vindbaar te worden. Want waar gaat jouw doelgroep jouw content eigenlijk vinden? Dit is een grote uitdaging voor veel organisaties. Het draait om de inzet van SEO, SEA en social media. Ook hier geven wij vaak het volgende advies: verricht doelgroep onderzoek. Binnen de belevingswereld van jouw doelgroep is het ook belangrijk om te weten HOE je doelgroep informatie wil ontvangen. Waar zoekt jouw doelgroep naar informatie? Welke korte en lange zoekwoorden gebruiken ze binnen google? Met deze informatie kan je bijvoorbeeld zoekwoorden op creatieve wijze binnen je content verwerken. Het draait natuurlijk niet alleen om kennis, dit is slechts de fundering van een sterke strategie. De rest draait om creativiteit en het gebruik van de juiste tools. Er zijn B2B bedrijven die fantastische business-to-business content creëren.

Wil je graag met doelgerichte content aan de slag? Maar heb je nog geen complete Buyer Persona (klantprofiel) ontwikkeld om je koers mee te bepalen? In onderstaande handleiding vind je de belangrijkste fundamenten waar een Buyer Persona uit bestaat. Handige informatie om je voor te bereiden voordat je echt aan de slag wil gaan met content. 



Presentatie en Template voor het Creeeren van Buyer Persona's voor B2B Content Marketing

Hanne WassinkB2B content marketing: hoe maak je doelgerichte content?
Share this post

Join the conversation

Typ de onderstaande cijfers over *