5 tips voor het verbeteren van uw sales

Van promotie tot verkoop
In de periode dat ik werkzaam ben in de Sales, heb ik gemerkt dat er veel vragen zijn, die met sales te maken hebben. Waar moet je aan denken, in voorbereiding op een verkoopgesprek? Tal van deze vragen kwamen ook naar voren tijdens de trainingen, die ik aan promotors heb gegeven, zodat die hun verkooptechnieken konden verbeteren. Naar aanleiding van deze opgedane ervaringen, wil ik graag een aantal tips met u delen. Deze volgende tips kunnen namelijk uw verkoopkans van 50% naar 80% vergroten!

1. Juiste voorbereiding
Zorg ervoor dat u voldoende kennis van uw prospect heeft. Lang leve het internet, via internet kunt u namelijk voldoende informatie over uw prospect vinden. Weet wat de prospect doet of wat het bedrijf te bieden heeft. Dit zorgt al voor voldoende gesprekstof.

2. Juiste product kennis
Ken uw product, maar ken ook de achtergrond van uw product. Zorg ervoor dat u alleen maar waarheden vertelt (maak het niet mooier dan het is). Hak uw informatie in stukjes, zodat uw prospect niet wordt overladen door informatie. Zorg voor beeldmateriaal of iets tastbaars. U kunt nog zoveel vertellen, maar uw prospect wil het voelen of zien!

3. De prospect is uw beste vriend
Stel veel open vragen, zoals ‘wat is uw mening hierover’. Maar vergeet vooral niet de controlevraag te stellen. Zo krijg je voldoende informatie uit je prospect. De prospect wil aandacht en vindt een gezellig gesprek belangrijker dan uw product. Zorg dat uw product aansluit op de wensen en behoeften van de klant. Door voldoende informatie van uw prospect te hebben, kunt u makkelijker uw sale maken.

4. ABC (Always Be Closing)
Sluit uw argument altijd af met een controle vraag. Controleer altijd of uw prospect heeft geluisterd en of deze het er mee eens is. Krijgt u een tegen argument of een negatieve reactie, veer eerst mee en geef daarna een tegenargument.

5. After sales
Breek het gesprek niet af na het maken van uw sale. Door een goede after sale zal de klant sneller opnieuw een dienst/product bij u afnemen. Herhaal de afspraak die u heeft gemaakt met uw klant, zodat er achteraf geen misverstanden komen!

Pas deze tips toe in uw verkoopgesprek en u zult de resultaten zien stijgen. Het belangrijkste is om uzelf te zijn tijdens de verkoop. Op die manier komt u het dichtste bij uw klant!

Veel succes, op naar een verdubbeling van uw sales!

Lotte Boot

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *