6a0105354b4f78970c01156f2c7d1f970c.jpg

4 manieren om de beste blog topics voor je website te vinden

Dat moment waarop je géén idee hebt welke onderwerpen jouw B2B blog interessant maken. Het is hetzelfde moment waarop je je afvraagt of je wel iets te vertellen hebt. Wanneer we aan content marketing beginnen maken we het allemaal mee. Inmiddels komt dat moment niet meer bij ons voor, maar dat heeft wel even geduurd. We bloggen regelmatig binnen onze eigen blog en daarnaast schrijven we gastblogs. Ideeën voor relevante B2B blog topics? Die hebben we inmiddels in overvloed! Met de volgende 4 manieren heb jij die binnenkort ook.

1.Weet wat goede B2B blog topics zijn

Laten we beginnen met definiëren wat nu eigenlijk een goede blog topic is. Heel simpel, dat is er één die relevant is voor jouw publiek. Een prospect. Onderwerpen die intern interessant zijn hoeven dat niet altijd bij je doelgroep te passen. Het gaat om relevantie, op kwalitatief vlak. Van het onderwerp dat je kiest tot aan de manier waarop je erover schrijft. Alles moet relevant zijn. Er is dan ook niets belangrijker dan kennis te hebben over je doelgroep. Wordt er binnen je organisatie goed geluisterd naar wat het publiek te zeggen heeft?

2. Kies een concrete richting

Om relevantie nog even door te trekken: wil je het zo makkelijk mogelijk voor jezelf maken, dan is het aan te raden om een specifieke richting te kiezen:

  • Kies een duidelijke niche: maak je doelgroep zo klein mogelijk
  • Begrijp de belevingswereld: focus op uitdagingen, interesses en verlangens
  • Timing: richt je op het nu, oud nieuws is slecht nieuws
  • Schrijf een B2B blog: schrijf over oplossingen voor uitdagingen

3. Beter goed gejat dan slecht bedacht

You better learn from the best. Waarom het jezelf moeilijk maken, als je van anderen kan leren hoe het moet? Begrijp me niet verkeerd, het is absoluut niet te bedoeling om content van andere websites te copy pasten, of auteursrecht te schenden. Maar wat echt een MUST is op het gebied van content creatie is je goed in te lezen. Kijk naar andere, populaire blogs. Wat doen zij wat hun blog succesvol maakt? Hoe zien hun titels eruit? Hoe netjes is hun opmaak? Welke relevante topics pakken zij? Hoe promoten ze hun blog?

Voorbeeld: ben je een B2B Tech bedrijf? Pak dan de blog van General Electric bijvoorbeeld, het Tech magazine die tech onderwerpen tot in de diepte bespreekt, hierbij staat de ontwikkeling en het gebruik van technologie centraal. Wat GE interessant maakt is dat iedere blog een mooi narratief bevat, door het gebruik van storytelling kan het meest wetenschappelijke onderwerp makkelijk en interessant voor de leek zijn. Blog dus ook niet over de producten die jouw organisatie verkoopt, blog liever over de problemen die ze helpen op te lossen. Het is de bedoeling dat je binnen een blog een wereld schetst waar jouw doelgroep zich mee kan identificeren.

4. Maak gebruik van handige content tools

Door up to date te blijven is het aan te raden om gebruik te maken van topic gerichte feeds of zoekmachines die trends in de gaten houden. Buzzsumo is een tool waar ik regelmatig B2B onderwerpen op zoek. Hier kan ik zien welke artikelen relevantie hebben, door middel van de meeste shares en lezers.  Ook maak ik regelmatig gebruik van Feedly, waar ik aan de hand van een tijdlijn en categorieën de artikelen van mijn favoriete blogs en online magazines in de gaten houd.

Heb jij nog andere tips op het gebied van content marketing? Heb je zelf bijvoorbeeld andere ideeen over blog ontwikkeling? Stuur ons een bericht of comment, inspiratie en food for thought ontvangen wij graag!

Hanne Wassink4 manieren om de beste blog topics voor je website te vinden
Share this post

Join the conversation

Typ de onderstaande cijfers over *