sxcbook6.jpg

10 dingen die elke B2B marketeer in de technologie branche moet weten

Als B2B marketeer binnen technologie services is het cruciaal om goed te begrijpen wat je positie binnen je branche is, maar ook dat je genoeg branche kennis hebt. Technologie is ongrijpbaar, de waarde van je aanbod zit in het verhaal dat je uitdraagt. Met name binnen technologie is het belangrijk dat je verstand van zaken hebt, zo zorg je voor een goed verhaal wanneer je het over je eigen dienst of product hebt. Er zijn 10 manieren waarmee je je verkoopverhaal kan verbeteren:
1. Zorg voor een goede timing

Wanneer je gaat bloggen over onderwerpen binnen jouw specifieke branche, zorg er dan voor dat de kennis die je uitdraagt volledig up to date is. Zijn er nog trends die je over het hoofd hebt gezien? Voorkom dat je achter de feiten aanloopt.

2. Filter de beste content

Wanneer je content van andere bedrijven en professionals deelt via sociale media, zorg er dan voor dat je de BESTE te pakken hebt. Kijk naar de influencers; de belangrijkste kennisdragers binnen de branche. Zij hebben het wiel al uitgevonden, het is slim om content van deze “branche sterren” de delen. Het is de content waar jouw doelgroep wat aan heeft. Bovendien wordt je als goede curator al snel een autoriteit binnen je branche.

3. Maak doelgroep profielen

We kunnen het niet vaak genoeg herhalen, creëer doelgroep profielen, ook wel bekend als “Buyer Personas”. Door goed te schetsen wat nu eigenlijk de kenmerken zijn van je prospect, weet je veel beter aan welke content hij behoefte hebben. Maar ook hoe hij zich gedraagt, waar hij naar informatie zoekt en hoe hij aankoopbeslissingen maakt.

4. Volg de beste nieuws bronnen

Up to date blijven op het gebied van alle ontwikkelingen is nogal een opgave. Geen zin in? Zorg er dan op z’n minst voor dat je up to date blijft op het gebied van de belangrijkste ontwikkelingen. Dat doe je door de beste nieuws bronnen te volgen. Zoals TechCrunch, PC Magazine,  CNET, maar ook The Wall Street Journal, Wired en CIO. Deze platformen behandelen onderwerpen varierend van cloud oplossingen tot cybersecurity en consumenten gedragingen.

5. Ken de kennisdragers

Die kennisdragers waar we het net over hadden, de zogenaamde influencers, het is ook aan te raden om deze op een persoonlijk niveau te leren kennen. Praat met ze, verrijk je eigen kennis met die van hen en vica versa.  Wat kun je leren van hun visie? Wat kunnen zij leren van jou? Deze kennisdragers zouden goed kunnen optreden als ambassadeurs voor jouw dienst of product.

6. Ken de termen 

Wanneer je een goed gesprek aan het voeren bent met iemand uit jouw industrie is er niets zo vervelend als termen niet goed begrijpen, of nog erger, verkeerd gebruiken. Zorg er daarom voor dat je goed begrijpt waar in de industrie over gesproken wordt.

7. Wees niet bang om vragen te stellen

Om zoveel mogelijk inzichten te vergaren is er niets belangrijker dan het blijven stellen van vragen. Met name de technologie branche is één die iedere dag veranderd, blijf dus vragen stellen wanneer je bepaalde dingen niet goed begrijpt. Het gaat je helpen om je eigen industrie goed te kennen, en dat leidt uiteindelijk weer tot waardevolle content op je eigen kanalen.

8. Begrijp je concurrent

Dit klinkt nogal voor de hand liggend, maar er zijn maar weinig organisaties die écht begrijpen waar hun concurrent mee bezig is. Zonde, want met de juiste inzichten begrijp je zelf beter wat jouw positie is, en wat jouw aanbod onderscheidt van die van je concurrent. Ook heb je met goede kennis over je concurrent sneller in de gaten welke doelgroepen voor jou interessant zijn. Tip: volg je concurrenten op Twitter.

9. Maak gebruik van bestaande content

Is de creatieve motor even uit? Laat je dan inspireren door de content van anderen, er is er namelijk zoveel, zonde om er geen gebruik van te maken. Meld je aan voor gratis online webinars en download voor jou interessante whitepapers. Zo blijf je op de hoogte van trends in de industrie en leer je tegelijkertijd hoe je je eigen content kan promoten.

10. Ken het verschil tussen technische specificaties en waarden

Hier gaat het om het creëren van een balans tussen de twee. Specificaties zijn belangrijk, maar benoem je deze teveel dan kan je al snel in een stoffig verhaal terecht komen. Een verhaal dat niet inspireert. De waarde van jouw product of dienst moet even belangrijk zijn, en net zo vaak benoemd. Uiteindelijk wil je doelgroep weten bij welke uitdaging jij hen kan helpen.

(bron artikel: hubspot, 2016)

Meer tips? Download gratis de beste tips op het gebied van Leadgeneratie.


Download Gratis Whitepaper '30 Beste Leadgeneratie Tips'



beheerder10 dingen die elke B2B marketeer in de technologie branche moet weten
Share this post

Join the conversation

Typ de onderstaande cijfers over *