Laten we er niet omheen draaien, binnen het B2B landschap duiken we in de wereld van content marketing omdat we vooral één ding willen: B2B leads converteren. Het valt ons op dat binnen contentmarketing veel B2B organisaties momenteel verkeren in het onderzoeksproces: welke mogelijkheden zijn er? En welke zijn makkelijk te integreren binnen onze organisatie? 

Om wat handvatten te bieden binnen deze overwegingsfase hebben wij de meest handige tips op het gebied van contentmarketing op een rijtje gezet. Zo ren je niet langer achter de feiten aan.

1. Neem ook de jongere generatie (millenials) mee in je content marketing plan.

Deze generatie B2B professionals beginnen langzamerhand de beslissingsmakers te worden, bovendien is dit de grootste groep die online actief is. (wordt vaak over het hoofd gezien)

Karaktereigenschappen millenials:

  • Staan altijd in verbinding met hun netwerk
  • Laten zich vooral leiden door aanbevelingen binnen hun netwerk
  • Hebben specifieke interesses binnen hun vakgebied
  • Laten zich liever inspireren dan manipuleren (traditionele marketing)

 2. Houd je organisatie authentiek

Vooral binnen de B2B branche is dit een cruciale factor, dat je écht jezelf blijft. Het is een valkuil voor vele organisaties om te snel de overstap naar digitalisering te willen maken. De uitvoering van een contentplan wordt bijvoorbeeld volledig in de handen van een externe partij gelegd, zonder dat je zelf de controle houdt over de inhoud. Een externe partij heeft al snel te weinig kennis over jouw branche/vakgebied. Dit kan als resultaat hebben dat je niet resultaatgericht klanten aantrekt die bij jou en jouw organisatie passen. Zorg er daarom altijd voor dat alle kennis en informatie binnen jouw contentplan past bij jouw mate van kennis. Maar ook bij jouw visie en missie. Daarmee zorg je voor een authentiek geluid.

3. Zorg voor participatie via sociale kanalen

Betrek prospects bij je organisatie door het stellen van leuke vragen. Dit kunnen grote maar ook kleine vragen zijn. Vraag bijvoorbeeld naar de mening over het nieuwe logo ontwerp of een nieuw product (klein). Of vraag naar meningen met betrekking tot uitdagingen waar je tegenaan loopt, bijvoorbeeld hoe men omgaat met gebrek aan tijd versus actief zijn op Linkedin (groot).

4. Zorg voor eenvoud

Zorg ervoor dat je content makkelijk te begrijpen is. Of het nou gaat om de inhoud van een nieuwsbrief of een blog-artikel. Sta in de schoenen van je prospect wanneer je met je content aan de slag gaat. Wat is wel en vooral niet relevant om te vermelden?

5. Zorg voor sterke visuals 

Visuals zorgen voor meer impact dan tekst, daarom moet je altijd zorgen dat je gebruik maakt van afbeeldingen. De visual hoeft niet eens zozeer een praktische functie te hebben. Maar het is fijner voor het oog (en de concentratie) om niet alleen naar een witte achtergrond met zwarte tekst te staren.

6. Zorg altijd voor een contentplanning

Een tip die vaak terugkomt in onze blog-artikelen is het vooruit plannen van je content. Het zorgt voor consistentie en focus. Houd bijvoorbeeld een lijst bij van onderwerpen die je prospect interessant vindt, en vraag je prospect hier regelmatig naar. Vanuit deze lijst kan je een hele mooie blog uitwerken en inplannen.

7. Houd rekening met emotie

Wist je dat 85% van een aankoop op basis van emotionele factoren plaatsvindt? Zorg er daarom voor dat je je doelgroep begrijpt, en de uitdagingen die meespelen in het verrichten van een aankoop. Betrek emotie in al je contentproducten (kissmetrics.2010).

8. Link CTA’s  (call to action) aan lezer informatie

Content marketing is een interactief proces dat beiden kanten opwerkt. Het is een ruilproces tussen jou en je prospect. Zorg dat je je lezer iets te bieden hebt, bijvoorbeeld een mooie whitepaper, en in ruil kan je dan vragen om contact informatie. Zo lang je maar niet gaat spammen en transparant bent over je intenties.

9. Zorg voor een verhaal

Wat zijn je kernwaarden als organisatie? Deze vinden veel B2B prospects bijna even belangrijk als het verrichten van een aankoop. We willen ons identificeren met een verhaal, een missie. Bijvoorbeeld duurzaamheid, het verminderen van C02 uitstoot. Betrek je kernwaarden in je content.

10. Toon interesse in je prospect

Ook na het verrichten van een aankoop is het belangrijk dat je je interesse in een prospect niet verliest. Het gaat om integriteit wanneer je een waardevol netwerk wilt onderhouden. Wat is jouw manier om contact goed te onderhouden? Bellen, mailen of misschien een vriendelijk app-bericht eens in de zoveel tijd? Linkedin?

Wil je meer tips over leadgeneratie? Download hieronder gratis onze whitepaper over de 30 beste leadgeneratie tactieken.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *